در این مطلب با عنوان ' تصاویر پروفایل؛ انتقال سریع پیام ' می خوانیم: ' با رواج فضای جدید به نام فضای مجازی، ظرفیت ها و امکانات جدیدی برای انواع مختلف ارتباطات ایجاد شده است و برخی از استفاده هایی که مردم ایران برای انتقال پیام های مختلف از فضای مجازی می کنند، خلاقیت و ابتکار خاص آنان را نشان می دهد.
در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، موجی از تصاویر و پیام ها در شبکه های مجازی رد و بدل می شود که در صحت و سقم برخی از آنها تردید وجود دارد و برخی دیگر هم در حال ترویج آداب و رسوم تازه ای میان مردم هستند.
سهولت ارتباطات در این فضا سبب شده است که مردم از همین فضا برای انتقال مفاهیم خاص و جریان سازی اجتماعی، بهره بگیرند و این امر می تواند از مطالبه های صنفی تا فعالیت های انتخاباتی و حتی در زمینه های مناسبتی نظیر روز پدر و روز مادر را در بر بگیرد.
برای مثال در مناسبت های مختلف مانند روز پدر افراد از تصویر خود یا پدر خود برای انتقال یک احساس و یک قدردانی بهره می گیرند که خاص مردم ایران است و کمتر در جوامع دیگر دیده می شود و جایگاهی نظیر عکس رخ نما (پروفایل) برای سپاسگزاری و قدردانی از پدر، استفاده شود.'
در ادامه این مطلب آمده است: 'عکس پروفایل، فضایی است که تقریبا می تواند به سری عترین شکل ممکن، پیام را به دیگران انتقال دهد و از این فضا تا پیش از این، بیشتر در ارتباط با انتقال دیدگاه های سیاسی هم استفاده می شد که این روزها شاهد هستیم.
مباحث اجتماعی و مذهبی هم در همان فضای عکس پروفایل، به صورت بصری در حال مطرح شدن است و ایجاد جریان در پرداختن به یک موضوع، با استفاده از فضای بصری عکس پروفایل، توجه سایر افراد را به سمت آن موضوع، بیشتر جلب می کند.
برای نمونه می توان به راه اندازی پویش های مختلف اشاره کرد که افراد با گذاشتن تصویری مشخص سعی در ساماندهی حرکتی خاص دارند؛ این موارد ظرفیت های گسترده فضای مجازی را به خوبی نشان می دهد.'
هفته نامه آذربایجان بیدار در بخش ' تاراج حریم های خصوصی' نیز ادامه داده است: ' با رواج استفاده از فضای مجازی نکته دیگر که ما شاهد آن هستیم از بین رفتن حریم خصوصی افراد در سال های اخیر است؛ به نحوی که در گذشته بسیاری از زنان به دلیل تفکرات مردسالارانه حاکم بر خانواده و جامعه یا دیدگاه های مذهبی خود کمتر عکس های خصوصی خود را در پروفایل شان می گذاشتند اما امروز به سرعت این تفکر متحول شده است و با سهولت بیشتری اقدام به این کار می کنند. به طوری که در بسیاری از موارد حتی شاهدیم که تصاویر پروفایل تبدیل به آلبوم خانوادگی افراد شده است.'
در ادامه این مطلب می خوانیم: ' به عقیده کارشناسان این اتفاق پیوند فرهنگ و ارتباطات را نشان می دهد. یکی از موضوعات مطرح در فضای مجازی، مسئله هویت افراد در این فضاست.
هنوز هم هستند افرادی که در این فضا احساس ناامنی دارند و بدون عکس و حتی با نام مستعار وارد چنین شبکه هایی می شوند. این موضوع حتی در میان مردان هم وجود دارد اما در ارتباط با زنان پررنگ تر است.
هنوز هم زنانی هستند که در گروه های مختلف، عضو هستند اما حاضر نیستند چهره خود را در پروفایل شان به نمایش بگذارند؛ این افراد نه به دلیل فرهنگ مردسالاری، بلکه به علت حریم شخصی قوی که برای خود قائل هستند و در برخی موارد به دلیل حجب و حیا، حاضر به چنین اقدامی نیستند.
در مقابل عده ای هم هستند که فکر نمی کنند این حریم باید در این فضا رعایت شود و راحت تر با این موضوع برخورد می کنند.'
این هفته نامه ادامه داده است: 'هرچند صرف یک عکس نمی تواند معرف شخصیت یک فرد باشد اما اگر فرد به اراده و انتخاب خود عکس پروفایل انتخاب کند می توان بر اساس آن و در صورت تکرار در خصوص ویژگی های فردی او قضاوت کرد.
روانشناسان معتقدند که از طریق عکس پروفایل افراد می توان به ویژگی های اخلاقی و شخصیتی آنان پی برد اما این کار برای افراد غیر متخصص امکانپذیر نیست. برای مثال تصور کنید شخصی دائم در حال عوض کردن عکس پروفایل خود است که روانشناسان معتقدند این افراد از روحیه‎ی تنوع طلبی بالایی برخوردارند یا اینکه والدین می توانند از طریق تغییراتی که در تصویر پروفایل فرزندشان اتفاق می افتد به برخی نوسانات روحی و روانی در آنان پی ببرند.'
در ادامه این مطلب آمده است: 'روانشناسان افرادی که با همسر خود مشکل دارند را با نمایش دادن عکس کودکان خود معرفی می کنند به این صورت که اگر این اقدام بدون هیچ اجباری باشد نشان وابستگی زیاد فرد به فرزندش است که می خواهد او را به عنوان نمادی از هویت خود نشان دهد.
هرچند قضاوت دیگر در خصوص تصویر پروفایل این افراد را می توان در عبارت های “من خانواده دارم” یا “ارتباط اثربخش با همسر ندارم و با فرزندم تیم تشکیل دادم” خلاصه کرد. همچنین در خصوص افرادی که تصویر کودکی خود را انتخاب می کنند، می گویند: این افراد در دوران کودکی خود مانده و بیشترین خاطرات خوب را از همان دوران دارند و از شرایط فعلی رضایت ندارند. این افراد اغلب مشکل اختلال هویتی دارند و هنوز به خود باوری نرسیده اند.'
این هفته نامه ادامه داده است: ' هر جامعه ای برای خود یک سری ارزش ها، باورها و هنجارهایی دارد و در فضای مجازی این محدودیت ها کاهش می یابد و در مواردی الزامی به رعایت وجود ندارد. به عبارتی عامل بازدارنده ی خاصی نمی تواند مانع نمایش رفتار کاربران شود.
برای مثال خانمی که از تصاویر شخصی خود برای عکس پروفایل استفاده نمی کند، می تواند نمایانگر این باشد که تا چه اندازه به صورت آزادانه و داوطلبانه، به معنویات و اخلاقیات پایبند است. این فضا می تواند میزان فرهنگی بودن یک جامعه و تعمیق باورها و مفاهیم را به طور عمیق و درست فراتر از قوانین و محدودیت های اجباری جامعه نشان دهد. این نکته ای است که پژوهشگران فضای مجازی و جامعه شناسان و روانشناسان، می توانند با توجه به این 2 فضای متفاوت واقعی و مجازی و با توجه به کنترل کمتر و آزادیهای بیشتر دریابند که تا چه اندازه در انتقال مفاهیم و اخلاقیات به افراد یک جامعه، موفق عمل کرده اند.'
منبع: هفته نامه آذربایجان بیدار
7129/3072 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.