کامیار داهیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام بازرسی قبل از کشتار به منظور پرداخت ویژه به دام های دارای آلودگی به کنه و معاینه دام ها به ویژه از نظر تب در روز قبل از کشتار از مواردی است که این نهاد در راستای تامین سلامت گوشت های عرضه شده و در پی آن سلامت عمومی انجام می دهد.
وی بیان کرد: ضرورت تجهیز کشتارگاه های دامی به سالن های پیش سردکن و نگهداری حداقل 24 ساعته لاشه های استحصالی در سالن های پیش سرد به منظور طی دوره تغییرات PH از نوع آفت آن جهت امحای کانون های نهفته متحمل آلوده به ویروس و همچنین اقدامات لازم جهت سم پاشی بدن و جایگاه های دامی از دیگر اقداماتی است که در این خصوص انجام داده ایم.
وی اظهار کرد: تنها راه مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در دام ها، سم پاشی جایگاه های دام، میادین خرید و فروش دام و سمپاشی بدن دام هاست.
وی اظهار کرد: در مبارزه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سالانه سمپاشی های زیادی در سطح جایگاه های نگهداری دام و سمپاشی بدن گاوها انجام می شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در این راستا در سال گذشته 45 هزار و 199 راس گاو و بیش از 2 میلیون متر مربع جایگاه های نگهداری دام سمپاشی شد که این برنامه امسال نیز تداوم دارد.
داهیم افزود: واکسنی برای این بیماری در دام وجود ندارد و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، ذبح خارج از کشتارگاه ها و خرید نکردن گوشت حاصل از کشتارهای غیر مجاز ضروری است.
وی خودداری از مصرف گوشت گرم تازه ذبح شده، پرهیزی از مصرف جگر به صورت خام، استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت، اجتناب دامداران از لمس کنه های مشاهده شده روی بدن دام و ممانعت از بازی بچه ها با دام و ملامسه دامها، خودداری شیردوشان از جدا و له کردن کنه های مشاهده شده روی بدن دام را از موارد لازم برای در امان ماندن از ابتلای انسان به این بیماری بیان کرد.
به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که آلودگی با این ویروس در دام ها علائم بالینی ایجاد نمی کند و به صورت معمول از طریق گزش کنه های آلوده و یا از طریق تماس انسان با بافت های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می شود.
تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه هایی که از این دام ها خونخواری می کنند می توانند آلوده شده و آلودگی را به نوزادان خود منتقل کنند.
بافت های مختلف در دامهای آلوده از جمله خون و گوشت آلوده شده و می توانند ویروس را در محیط منتشر یا در صورت تماس به انسان منتقل کنند و به همین علت کشتار دامها در کشتارگاه ها و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.
در روزهای اخیر مطالبی درباره شیوع تب کریمه کنگو در کشور در فضای مجازی منتشر شده که موجب نگرانی شهروندان شده است.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.