به گزارش ایرنا، رسول بابازاده روز دوشنبه در این کرسی آزاد اندیشی که در محل جهاددانشگاهی ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: کتاب و مطالعه آن غذای روح انسان است و هیچ تمدنی نمی تواند بدون مطالعه راه تعالی را طی کند.
وی با بیان اینکه مشکل اشتیاق نداشتن مردم به کتابخوانی از مشکلات اساسی قشر فرهنگی امروز جامعه ما تلقی می شود، افزود: از علل اصلی کاهش سرانه مطالعه در ایران استقبال نکردن خانواده ها برای عجین شدن با این یار مهربان است، در حالی که بسیاری از مردم وقت های بیکاری خود را به گشت و گذار بی هدف در اینترنت و فضای مجازی اختصاص می دهند.
وی عوامل اقتصادی، بیکاری و مشکلات اجتماعی را از عوامل موثر در پایین بودن میزان سرانه مطالعه دانست.
بابازاده با بیان اینکه باید مسیر دسترسی افراد به استفاده از کتاب و گرایش به کتابخوانی را تسهیل و افزایش داد، تصریح کرد: عرضه کتاب های جامع و متفاوتی از حوزه های گوناگون در کتابخانه های شهر، تعلق یارانه به کتاب و افزایش تعداد نمایشگاه های کتاب در طول سال بخشی از مسیر گرایش به کتابخوانی را در بین مردم تسهیل می کند .
وی که دارای مدرک دکتری علوم اجتماعی است، گفت: افراد با تهیه کتاب و مطالعه آن در کتابخانه و اشتراک گذاری این محصول فرهنگی با سایر علاقه مندان می توانند به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک شایانی کند .
وی با بیان اینکه ایران در بسیاری از شاخص های جهانی در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است، گفت: میزان مطالعه در ایران در مقایسه با سایر کشورها جزو 40 کشور اول در این حوزه است ولی باید در این مسیر تلاش های بیشتری را برای وسعت بخشیدن به اعتلای فرهنگی جامعه انجام دهیم .
بابازده در خصوص کتاب های دانشگاهی نیز افزود: دانشگاه باید حلقه اتصال با مراکز نشر، چاپ و کتابخانه ها شود و به کتب مرجع و بروز دنیا مسلح گردد .
وی با اشاره به لزوم بازنگری و تصحیح فرهنگ مطالعه در جامعه ایران، گفت: فرهنگ کتابخوانی باید از خانواده شروع شود و کودکان را از همان سنین 6 سالگی با کتاب های مصور و کودکانه عجین کنیم .
این مدرس دانشگاه خانواده را مبدا جامعه پذیری افراد دانست و رواج فرهنگ مطالعه را یکی از وظایف خانواده عنوان کرد و افزود: در خانواده ای که والدین ساعاتی از وقت خود را به مطالعه می پردازند، بدون شک این علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی در بین فرزندان نیز رشد می کند.
این پژوهشگر علوم اجتماعی مشکلات اقتصادی را عاملی تاثیر گذار در کاهش سرانه مطالعه عنوان کرد و گفت: بخشی از مراحل چاپ و توزیع کتاب اگرچه مرهون سیاست های اقتصادی کشور است ولی این عامل نباید دلیل اصلی برای کاهش تمایل به مطالعه در بین اقشار یک جامعه قلمداد شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی نمی تواند جای کتاب را پرکند، تصریح کرد: کتاب در سبد خانوار ایرانی گم شده و متاسفانه امروزه فضای مجازی جایگزین کتاب شده است.
به گزارش ایرنا، این کرسی آزاد اندیشی به همت معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد و با پرسش و پاسخ دانشجویان پایان یافت.
3214/ 3072
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.