فرشاد شادفر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اولین دوره ای است که شبکه های اجتماعی در آن نقش پررنگی ایفا می کند، افزود: اگر رسانه های رسمی و ملی فضای شبکه های اجتماعی را با اخبار و اطلاعات موثق مدیریت نکنند رسانه های بیگانه به فرصت طلبی به ضرر منافع ملی کشور روی خواهد آورد.
وی با تاکید بر اینکه هر فرد در فضای مجازی می تواند به صورت تبلیغ یا ضد تبلیغ یک نامزد عمل کند، اضافه کرد: هم اینک دستیابی به اطلاعات برای همه اقشار جامعه به آسانی فراهم است اما با تبلیغات بیش از حد و گسترش اخبار غیر مستند و شایعات، امکان ابهام آمیز بودن تبلیغات در این فضای سالم وجود دارد.
به گفته این مدرس علوم ارتباطات اجتماعی افراد در زمان انتخابات در شرایط احساسی قرار دارند و عکس العمل های آنان نسبت به نامزدهای موافق و مخالف شتابزده می شود زیرا سعی می کنند در کمترین زمان ممکن دیدگاه های خود را در فضای مجازی با کمترین ارزیابی منتشر کنند.
شادفر بیان کرد: با توجه به نبود قوانین روشن و مشخص در این حوزه حقوق برخی از افراد ضایع شده و بداخلاقی در این فضا بیشتر می شود.
این مدرس دانشگاه افزود: تمرکز و یکپارچگی که پیش از این در تبلیغات وجود داشت و ستاد هر نامزد می توانست همه روندهای انتخاباتی را کنترل کند تا حد زیادی با فعالیت های شبکه های مجازی در عرصه انتخابات کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در گذشته مطالب بیشتر افراد نمی توانست از دروازه رسانه ها عبور کند، اظهار کرد: امروزه در رسانه های اجتماعی هر فرد به تنهایی نقش یک رسانه را ایفا کرده و مطلب تولیدی خود را در فضای مجازی ارائه می کند.
شادفر با اشاره به مزایای استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی در انتخابات گفت: شهروندان در گذشته امکان بیان نظر در کانال های رسمی چون روزنامه و تلویزیون را به صورت کامل نداشتند اما اکنون می توانند دیدگاه های خود را در این شبکه ها با مسئولیت و هزینه خود ابراز کنند.
وی اضافه کرد: در دوره های پیشین انتخابات، تصمیم گیری های یک فرد بیشتر تحت تاثیر حوزه خانواده بود در حالی که امروزه شبکه های اجتماعی بر تصمیم گیری های سیاسی کاربران خود تاثیر بسزایی گذاشته است.
شادفر افزود: در گذشته هماهنگی برای جلسه ها از طریق پیام کوتاه، تلفن و نشریه ها انجام می گرفت و ورود به عرصه مجازی با محدودیت و گستردگی کم همراه بود.
وی با اشاره به اینکه هواداران نامزدها در انتخابات تبلیغاتی امسال به محبوبیت شبکه های اجتماعی در میان مردم پی برده اند، ادامه داد: عکس، گیف، فیلم کوتاه و متن های اینترنتی با عنوان ' پست ' از جمله روش های تبلیغاتی رایج در این دوره از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است.
وی اضافه کرد: هرگونه ضعف و قوت نامزدهای انتخاباتی در این فضا از سوی مردم ارزیابی می شود و باید نامزدها در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند.
به گزارش ایرنا معاون حقوقی رئیس جمهوری طی روزهای اخیر صدا وسیما را رقیب دیگر دولت روحانی خوانده و گفته بود که: صدا و سیما با بی عدالتی رسانه ای در انتشار اخبار نامزدهای ریاست جمهوری، یکی از وظایف قانونی خود یعنی اصل بی طرفی را نقض کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به پخش گزینشی سخنان و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در صدا و سیما انتقاد کرده و گفته است که رویکرد جانبدارانه صدا و سیما، اعتماد مردم را به رسانه ملی کاهش می دهد.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 96 برگزار می شود.
ستاد انتخابات کشور پس از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای اسامی 6 نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال، اسحاق جهانگیری کوه شاهی فرزند حسن، حسن روحانی فرزند اسدالله، سید ابراهیم رئیسی الساداتی فرزند سعید، محمدباقر قالیباف فرزند حسین و سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم، افرادی هستند که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
7129/3072 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.