مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از ایجاد ایستگاه هواشناسی دریایی در کشور برای اولین بار در حوزه دریاچه ارومیه خبرداد.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی درخصوص وضعیت پروژه های سازمان هواشناسی استان در طرح احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه امسال برای اولین بار 6 ایستگاه هواشناسی در حوزه دریاچه ارومیه مستقر می شود افزود: در این راستا پنج میلیارد و 650 میلیون تومان برای استقرار این شش ایستگاه به هواشناسی استان تزریق می شود که از این مبلغ یک میلیارد تومان اختصاص داده شده و مابقی اعتبار طی روزهای آتی تزریق می شود.

وی ادامه داد: از این 6 ایستگاه، 2 ایستگاه دریایی ثابت و سیار، 2 ایستگاه کشاورزی ثابت بین مزارع و 2 ایستگاه هواشناسی نیز در نقاط مختلف مستقر می شود که منحصر به فرد و مجهز هستند.

سرخوش اضافه کرد: از طریق این ایستگاه های هواشناسی میزان بارش های هر منطقه و گرد و غبار در شهرها و حوزه دریاچه ارومیه سنجش و منابع آبی از طریق آن مدیریت و نیز اصلاح الگوی کشت بخش کشاورزی در ۹ شهر حوزه دریاچه ارومیه مدیریت می شود.

وی هدف ازطرح پایش هواشناسی حوضه دریاچه ارومیه را برخط و آنلاین نمودن داده ها و اطلاعات هواشناسی در حوضه دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: همچنین افزایش کمی و کیفی داده های هواشناسی در راستای کمک به مدیریت و تصمیم گیری مسئولان از اهداف این طرح است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به تعهدات پروژه پایش هواشناسی حوضه دریاچه ارومیه تصریح کرد: خرید نصب و راه اندازی تعداد 2 ایستگاه خودکارهواشناسی سینوپتیک، 2 ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی ، 1 ایستگاه اقلیم شناسی، 1 ایستگاه هواشناسی دریایی (شامل ایستگاه هواشناسی و سنجش پارامترهای آب دریا) ، 2 ایستگاه هواشناسی کشاورزی (جهت نصب در مزرعه که قابلیت تجزیه به دو قسمت سیار و ثابت را داشته باشد)، یک سیستم سنجش تابش اشعه های فرابنفش وشبکه باران سنجی به تعداد 5 ایستگاه باران سنج دیتالاگرازجمله فعالیتهای درحال اجرای در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

سرخوش در ادامه گفت: برآورد تعداد ایستگاهها مورد نیازو نوع ایستگاه و تجهیزات مورد نیاز در حوضه دریاچه ارومیه و آماده نمودن اسناد مناقصه مربوطه ازدیگر اقدامات انجام شده اداره کل هواشناسی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درخصوص احیای دریاچه ارومیه افزود: طرح شناسائی کانون های تولید ریز گرد و تثبیت آنها (خارج از دریاچه ارومیه) با پیشرفت فیزیکی 54 درصد و با مجموع اعتبارات مصوب بیش از 32میلیارد و 321 میلیون تومان که از این میزان 17 میلیارد و 650 میلیون تومان تخصیص یافته در راستای احیای دریاچه ارومیه درحال انجام است.

وی با اشاره به اهداف طرح تصریح کرد: مکان یابی کانون های تولید گرد و غبار و جانمایی پروژه ها و اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی در راستای ایجاد پوشش گیاهی برای مقابله با بیابان زایی و غبار و ریز گرد نمکی از اهداف طرح مزبور است.

سرخوش با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه افزود: مقابله با بیابان زایی در قالب پروژه ساماندهی چرا در سطح 200 هزار هکتار از سامانه های عرفی حاشیه دریاچه ارومیه، مدیریت و کنترل هرزاب توام با بذر کاری شامل پروژه های کنترل فارو-پیتینگ و هلالی های آبگیر در سطح 2600هکتار، مدیریت و احیای گززارهای طبیعی حاشیه دریاچه ارومیه در سطح 300 هکتار،عملیات نهال کاری در سطح 300 هکتار از نوع گونه های شور گز در حاشیه دریاچه ارومیه، عملیات قرق در سطح 322 هکتار همراه با توزیع جو علوفه ای رایگان، پروژه توانمند سازی جوامع محلی در سطح 15000 هکتار در راستای تغییر معیشت و مدیریت پایدار بخش از اقدامات این اداره کل در سال 93 بوده است.

مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه درآذربایجان غربی با اشاره به اقدامات سال گذشته درجهت احیای دریاچه ادامه داد: نهال کاری همراه با تولید نهال در سطح 127 هکتار در حاشیه دریاچه ارومیه،بوته کاری همراه با تولید بوته در سطح 940هکتار در حاشیه دریاچه ارومیه،اصلاح گززار های طبیعی در سطح 138 هکتار، قرق در سطح 3410 هکتار مراتع حاشیه و طرح های اجرا شده حاشیه دریاچه ارومیه،احداث و نگهداری ایستگاه های پایش و فرسایش در یک ایستگاه وپکیج هواشناسی در چهار ایستگاه،اجرای روشهای نوین مقابله با فرسایش بادی و گرد وغبار در سطح 10 هکتار، آبیاری و مراقبت سنواتی- 940 هکتاربخش از اقداات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اذربایجان غربی بوده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.