مسئول امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت:  14 هزار فقره کارت مرزنشینی در آذربایجان‌غربی صادر یا تمدید شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، حسین محمدجانی با اشاره به عملکرد سال گذشته معاونت امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: در سال 95 تعداد کارت مرزنشینی صادره یا تمدیدی در استان به بیش از 14 هزار فقره شامل 6 هزار و 941 صادره و هفت هزار و 329 فقره تمدیدی رسید و همچنین تعداد کارت پیله‌وری صادره را 568 فقره بود که  در سال گذشته 825 فقره تمدید شد.

وی گفت: در سال گذشته صادراتی به وزن یک میلیون و 554 هزار و 237 تن و به ارزش 471 میلیون و 142 هزار و 261 دلار انجام شد که از لحاظ وزنی افزایش 10 درصدی نسبت به مشابه سال 94 داشته است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تناژ محصولات وارداتی به استان در سال 95 نیز 633 هزار و 664 تن و به ارزش 938 میلیون و 864 هزار و 41 دلار بوده است.

مسئول امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به عمده کالاهای صادراتی گفت: در این رابطه کف‌پوش منگوله باف، سیمان پورتلند، سیب تازه، مصنوعات پلاستیکی، محصولات نباتی، آب سیب، مغز پسته و نیز آب‌میوه‌ها و سبزیجات از جمله کالاهای صادراتی از استان بوده است.

وی بیشترین کالای وارداتی در سال گذشته را موز دانست و بیان کرد: علاوه بر آن، پرتقال تازه یا خشک شده، موتور گیربکس آسانسور، تخته فیبری، کولر گازی و عدس غلاف کنده خشک نیز از سایر محصولات وارداتی بوده است.

محمدجانی با اشاره به اینکه بیشترین کشورهای هدف صادراتی به عراق با 53 درصد بوده است افزود: از سوی دیگر کشور ترکیه با 18 درصد، افغانستان 8/2 و پاکستان با 6/1 درصد جزو کشورهای هدف صادراتی آذربایجان‌غربی بوده‌اند.

وی بیان کرد: در سال 95 عمده کشورهای مبدا وارداتی نیز ترکیه با 63 درصد، اکوادور با 6 و آلمان، چین و ایتالیا هر کدام سه درصد بوده است.

مسئول امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به بررسی تحلیلی بازار کشورهای هدف صادراتی گفت: به منظور بررسی وضعیت بازارهای جهانی برای تولیدات استانی، بازارهای هدف چند کشور از جمله ایتالیا، فرانسه، آذربایجان، گرجستان و قزاقستان مورد مطالعه قرار گرفته و به منظور بهره‌برداری فعالان اقتصادی در اختیار تشکل‌های صادراتی قرار داده شده است.

وی با اشاره به اعزام هیأتهای تجاری و بازاریابی به کشورهای هدف تصریح کرد: در این رابطه به منظور آشنایی تجار و فعالان اقتصادی استان با کشورهای هدف و قوانین و مقررات تجاری آن کشورها، با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، در سال گذشته چهار هیات تجاری و بازاریابی به کشورهای هدف اعزام شدند.

محمدجانی با بیان اینکه اعزام هیئت تجاری به جمهوری آذربایجان سبب افزایش همکاری دو جانبه در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و نمایشگاهی شد گفت: از سوی دیگر، سبب برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در نخجوان، افزایش همکاری در زمینه صادرات و توافق در زمینه اعزام مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای شد.

وی با اشاره به نتایج اعزام هیئت تجاری به وان ترکیه نیز تصریح کرد: دستاورد این سفرها، ارتقاء تعاملات و ارتباطات فی مابین فعالان اقتصادی بین دو کشور در حوزه‌های تولیدی، تجاری و خدمات، بازدید فعالان اقتصادی استان از برخی واحدهای تولیدی شهر وان و نیز بازدید از نمایشگاه مشترک استان‌های وان و آذربایجان‌غربی بوده است.

مسئول امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت خدمات بازرگانی خارجی در سال گذشته در استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در این زمینه تعداد سه هزار و 713 فقره ثبت سفارش انجام شد و از سوی دیگر 164 کارت بازرگانی صادر و 341 کارت نیز تمدید شد.

وی تعداد کارت پیله‌وری صادره را 568 فقره دانست و گفت: همچنین در سال گذشته 825 فقره تمدید شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.