فرهاد سرخوش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه و ساماندهی سردهنه های رودخانه های اصلی این حوضه آبریز عملیاتی شده است، اظهار کرد: در تمامی رودخانه های لایروبی شده دبی آب با سرعت 660 متر مکعب بر ثانیه عبور کرد و باعث کاهش 50 درصدی خسارات ناشی از سیلاب در آذربایجان غربی شد.
وی طرح لایروبی رودخانه ها را یکی از مصوبات کارگروه نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در راستای افزایش سرعت و شیب و کوتاه تر کردن زمان انتقال آب به پیکره آبی و به منظور کاهش تبخیر و رسوب گذاری آب انجام می شود.
وی عمده مشکلات اصلی طرح لایروبی رودخانه ها را لجنی بودن مسیرهای لایروبی عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی و اجرای طرح های مختلف تثبیت و احیای دریاچه ارومیه به انجام رسید که یکی از آنها لایروبی انهار حوضه آبریز این دریاچه بود.
412 کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
در سیل اخیر که در بخشی از آذربایجان غربی رخ داد، علاوه بر جان باختن نوجوان 12 ساله، خسارت های زیادی به روستاهای مسیر رودخانه های گدار، نازلو و باراندوز ارومیه وارد شد.
3214/2093** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.