به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، از یک هفته گذشته اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی طبق روال به ارائه گزارش هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان آذربایجان غربی خبر می‌داد.

با توجه به اینکه ابرناکی آسمان و بارندگی به شکل باران از طبیعت فصل بهار است این اتفاق از صبح روز پنجشنبه گذشته در آذربایجان غربی رخ داد و با تیره‌تر شدن رنگ آسمان از شب پنجشنبه بارش‌ها در استان آغاز شد.

تداوم بارندگی تا دو روز در استان آذربایجان غربی سبب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در برخی از شهرهای استان شد و علاوه بر تخریب پل‌ها و ایجاد خسارات مالی به ویژه در بخش کشاورزی سبب مرگ نوجوان 12 ساله اشنویه‌ای نیز شد.

رهبر معظم انقلاب در پی جاری‌شدن سیل در استانهای آذربایجان شرقی و غربی در پیامی بر وظیفه فوری مسئولان ذی‌ربط برای کمک به آسیب‌دیدگان این سیل و کاستن از رنج و اندوه آنان تأکید کردند.

ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب با سیل زدگان

«حادثه سیل در استانهای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و اردبیل که به جان باختن تعدادی از هم‌میهنان عزیز و خسارتهای سنگین مالی انجامید، حادثه‌ای دردناک و مصیبت‌بار است. اینجانب با تأثر و اندوه، به داغداران و مصیبت‌زدگان عرض تسلیت و همدردی می‌کنم و صبر و آرامش قلبی آنان را از خداوند مسألت می‌نمایم و رحمت و مغفرت برای جان‌باختگان می‌طلبم. وظیفه فوری مسئولان ذی‌ربط، کمک به آسیب دیدگان و کاستن از رنج و اندوه آنان است. لازم است هیچ تأخیر و سستی در ادای این وظیفه نشود. و امیدوارم خداوند لطف و تفضل و کمک خود را شامل حال مصیبت‌دیدگان و کمک‌کاران فرماید.»

در شب حادثه با تشکیل ستاد میدیرت بحران در ارومیه، فرماندار ارومیه برای پیش‌گیری از خسارات و مرگ و میرهای ناشی از سیل دستور تخلیه تعدادی از روستاهای ارومیه صادر کرد.

خسارات ناشی از سیل و نگرانی از بروز خطرات احتمالی سبب شد تا اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در 26 فروردین مدارس منطقه سیلوانا و نیز اشنویه را در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل اعلام کند.

عصر روز گذشته نیز جلسه شورای هماهنگی مدیرت بحران در استانداری آذربایجان غربی با حضور وزیر نیرو و نماینده ویژه رئیس‌ جمهور تشکیل شد.

تهیه عکس و فیلم از سیل دلیل عمده تلفات جانی

حمید چیت چیان به علت عمده وقوع سیلاب در استان اشاره کرد و گفت: علت عمده این سیلاب که متاسفانه خساراتی را نیز به دنبال داشته، گرمای هوا، بارش باران و ذوب شدن برف‌ها بود البته در برخی موارد که سد و سامانه‌های کنترل سیلاب را داشتیم آسیب‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مناطقی که تاسیسات و منازل در بستر و حریم رودخانه قرار گرفته‌اند آسیب‌ها افزایش یافته افزود: 50 تن مواد غذایی خریداری و آماده حمل به مناطق آسیب دیده است که به سرعت در اختیار آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت.

وی به تلفات جانی ناشی از وقوع سیل در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیز اشاره کرد و گفت: تلفات جانی در آذربایجان غربی حداقل بوده است اما در آذربایجان شرقی، متاسفانه تلفات جانی زیاد بوده است که عمدتاً به دلیل بی‌احتیاطی افرادی بوده است که برای عکس و فیلم گرفتن و یا تماشا به حریم رودخانه‌ها رفته بودند.

800 راهدار در حال انجام عملیات راهداری در آذربایجان غربی هستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 60 روستای استان دچار آبگرفتگی شده است، گفت: بیشتر این روستاها در حوزه شهرستان ارومیه قرار دارد و 800 نفر از عوامل راهداری در مسیرهای منتهی به این روستاها در حال انجام عملیات راهداری هستند.

علی اکبری به آبگرفتگی و انجام عملیات راهداری در سه راهی محمدیار نقده نیز اشاره کرد و افزود: در ارومیه 100 دستگاه ماشین‌آلات سنگین وارد عمل شده است و عملیات راهداری هنوز ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: برای رفع حوادث احتمالی در تأسیسات برق ناشی از سیلاب، تمام نیروی انسانی شرکت برق آذربایجان غربی به ویژه در شهرستان‌های اشنویه، نقده و بوکان در حالت آماده‌باش هستند.

حسن بگلو افزود: خوشبختانه در نتیجه تلاش‌های همکاران نیروی برق آذربایجان غربی برق تمام مناطق شهری و روستایی شهرستان اشنویه متصل و مشکل در  کلیه روستاهای مذکور برطرف شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 617863
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.