جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فاز اول عملیات مرمتی این کاخ، اقداماتی برای استحکام بخشی بنا صورت گرفته و سپس در مراحل بعدی اقدام به تعویض سقف شیروانی بنا و مرمت بخش های داخلی و بیرونی آن می کنیم.
وی ادامه داد : تاکنون مبالغی از سوی سازمان منطقه آزاد برای استحکام بخشی بنا هزینه شده و مقرر شد تا پس از مراحل رسیدگی به بنا نسبت به احیای باغ این مجموعه نیز اقداماتی انجام گیرد.
وی اضافه کرد: به رغم اقدامات مرمتی در بخش اصلی مجموعه، بخش های دیگر مانند حمام قدیمی کاخ و باغ مجموعه برای بازدید گردشگران تابستانی آماده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: با هماهنگی های به عمل آمده با سازمان منطقه آزاد ماکو و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه امیدواریم در تابستان سال جاری شاهد افزایش گردشگران داخلی و خارجی باشیم.
جباری با بیان اینکه ماکو دارای آثار تاریخی زیادی برای بازدید علاقه مندان است، افزود : شهرستان ماکو دارای آثار زیادی مانند کاخ باغچه جوق، خانه تیموری، پل تاریخی قلعه جوق، کلیسای زرزر، قلعه تاریخی قبان و ساختمان های بانک ملی و هلال احمر و دیگر آثار زیبای تاریخی است.
به گزارش ایرنا، کاخ موزه باغچه جوق با عمری بیش از 120 سال درشمال غربی ترین نقطه کشور درشهرماکو، روستای باغچه جوق و دردامنه کوه چرکین و چشمه ای بنام کلیسه جای گرفته است.
کاخ موزه باغچه جوق متعلق به دوره قاجاریه است این کاخ به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی ساخته شد که یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه بود.
این کاخ موزه در سال 1366 در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و به شماره 1739 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
8135/2093** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.