سندرین روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع کشت کلزای نقده به خبرنگار ایرنا افزود: اهالی این منطقه باید به لحاظ داشتن خاک مرغوب خوشحال باشند چون که نظیر این خاک در فرانسه و اروپا بسیار کم است.
به گفته وی با توجه به کمبود آب و منابع زیرزمینی در ایران، کشت کلزا به عنوان محصولی با مصرف آبی کم محصول مناسبی برای کشاورزان منطقه محسوب می شود.
وی مشکل مزارع کلزای ایران را بالا بودن تراکم کشت آن دانست و گفت: اگر کلزا با تراکم کم کشت شود، رشد طولی ریشه های آن در خاک افزایش می یابد و در برابر یخبندان، گرمای زیاد و کم آبی مقاوم می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: ترویج کشت ارقام هیبرید کلزا و انتقال دانش فنی لازم به کشاوررزان این استان در دستور کار این سازمان قرار دارد.
عبداله فتح الله زاده پیش بینی کرد تا امسال از سه هزار هکتار زمین زیرکشت کلزا در سطح این استان، حدود 10 هزار تن دانه کلزا برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی نقده نیز ضمن اشاره به اینکه این گیاه با هدف تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات پرآبی چون چغندرقند و ذرت علوفه‌ای است، گفت: کلزا در تناوب با گندم و سایر غلات کشت می‌شود.
ناصر قره پاپاق افزود: در این شهرستان 400 هکتار کلزا کشت شده که از این میزان 100 هکتار زیر نظر کارشناسان شرکت تولید بذر اورالیس فرانسه و به صورت الگو کشت شده است.
وی با اعلام اینکه پاییز 95 حدود 400 هکتار از اراضی زراعی نقده به کشت کلزا اختصاص یافته بود، اظهار کرد: در سال 94 نیز حدود 68هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته بود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نقده نیز اعلام کرد: با اختصاص 100 هکتار از اراضی به محصول کلزا، از این پس شهرستان نقده به‌عنوان تولیدکننده این بذر در آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود و واردات این محصول که ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌کرد را متوقف می‌کند.
به گزارش ایرنا، شرکت فرانسوی اورالیس، شرکت تعاونی مربوط به کشاورزان فرانسه است که در زمینه تحقیق، توسعه، تولید بذر و خدمات‌رسانی به کشاورزان فرانسه کمک می‌کند.
ایران تاکنون سابقه همکاری با شرکت اورالیس را نداشته است، اما در دوران پسا برجام، معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اهداف طرح خوداتکایی روغن، همکاری خود را با این شرکت آغاز کرده و نتایج قابل قبولی را در حوزه کلزای زمستانه به ‌دست آورده است.
کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی بوده و دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
بر اساس اظهارات کارشناسان هم اکنون کشور دارای وابستگی 90 درصدی در زمینه دانه های روغنی به خارج بوده و زمان مناسب کاشت این گیاه در مناطق سرد 10 تا 30 شهریور ماه و مناطق معتدل 20 شهریور تا 10 مهر است.
افزایش کشت کلزا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی پرمصرف به‌منظور خودکفایی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی: تولید اشتغال، در دستور کار قرار گرفته است.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و سالانه افزون بر 50 درصد این اراضی به کشت محصولات زراعی مانند گندم، جو و کلزا اختصاص می یابد.
7511/ 3072 ** خبرنگار: وحید اوراز ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.