به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی ایران است که به سبب دارا بودن مرز مشترک با کشور از اهمیت ویژه‌ای در توسعه کشور دارد اما خود از توسعه کیلومترها فاصله دارد.

قطار یکی از زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به حساب می‌رود این زیرساخت توسعه در آذربایجان غربی 20 سال است که به وعده‌ای توخالی مبدل شده و هنوز به تحقق نرسیده است.

به نظر می‌رسد مردم تا زمانی که خود در صندلی کوپه‌های قطار ننشسته و شیرینی یک سفر را توسط آن نچشند وعده‌های مسئولان دولتی ذره‌ای باور در آنها ایجاد نمی‌کند وعده دولت‌ها در مورد قطار مراغه-ارومیه چیزی شبیه وعده سرخرمن است.

ولی باز هم ما امیدواریم که امسال این وعده 20 ساله به حقیقت بپیوندد، امسال مسئولان دولتی با قاطعیت بیشتری از اتمام این پروژه صحبت می‌کنند و ادعا دارند که این پروژه در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌‌رسد.

عیدی‌های دولتی که سر وقت پرداخت نمی‌شوند

نخستین شخصیت دولتی که این وعده را قبل از ورود به سال 96 به عنوان عیدی به مردم آذربایجان غربی داد استاندار آذربایجان غربی بود.

 این خبر آن‌قدر هیجان انگیز بود که خبرنگاران تاب نیاوردند تا پیام نوروزی استاندار را نوروز پخش کنند و چند روز مانده به عید تیتر همه رسانه‌های آذربایجان غربی این وعده را به مردم مژده داد.

استاندار آذربایجان غربی در این پیام اظهار کرده است: یکی از پروژه‌هایی که از 24 سال قبل جزو آرزوهای مردم استان آذربایجان غربی است اتمام پروژه راه آهن مراغه به ارومیه است که اجرای این پروژه تا مهاباد پیش رفته بود اما به سبب نبود اعتبار ادامه آن ممکن نبود تا اینکه در سفر رئیس جمهور این اعتبار تأمین شد و خوشبختانه اکنون همه بدهی‌های پیمانکاران و حتی مطالبات پیش پرداخت آنها نیز اجرا شد و بدون شک این پروژه در سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

ریل گذاری قطار صرفا با هدف برای خبرسازی و اشغال افکار عمومی

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه راه آهن نقده گفت: راه آهن آذربایجان‌غربی و اتصال خط آهن ارومیه به مسیر ریلی کشور یکی از پنج محور از اولویت‌های ریلی دولت یازدهم به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت مسیر راه آهن مهاباد به نقده بیان کرد: تاکنون 23 کیلومتر از زیرسازی و روسازی مسیر ریلی مهاباد به نقده انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا دو هفته دیگر به پایان برسد.

وی با بیان این که با سفر ریاست جمهوری تا اواخر خرداد ماه خط آهن ارومیه به نقده نیز تکمیل می‌شود افزود: از مسیر ریلی 75 کیلومتری نقده به ارومیه 25 کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است و امروز مقدمات آن از دو نقطه آغاز می‌شود.

خادمی تصریح کرد: ارومیه، رشت، کرمانشاه، همدان و تبریز پنج محوری هستند که منابع اعتباری آنها برای افتتاح راه آهن تأمین شده و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه قطار خط آهن همدان زودتر از دیگر شهرها به بهره‌برداری می‌رسد.

فرصت‌های از دست رفته برای احداث پروژه قطار ارومیه

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: پیگیری پروژه قطار مراغه به ارومیه از اولویت‌های سال 96 است چرا که مردم 20 سال است در انتظار تحقق این پروژه هستند و جای تأسف دارد که این پروژه تا بدین اندازه به طول انجامیده و در طول سالهای گذشته فرصت‌های زیادی از دست رفته است.

وی افزود: در سال 95 به اندازه 20 سال گذشته این پروژه پیشرفت داشته است و 170 میلیارد تومن برای این پروژه اعتبار تزریق شده و تا شهرستان نقده به اتمام رسیده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون اقدامات ریل‌گذاری نقده ـ ارومیه از دو طرف در دست احداث است تلاش دولت بر این بود تا این پروژه تا اردبیهشت امسال به پایان برسد ولی ممکن است تا خرداد نیز به طول بیانجامد در هر حال ما پیگیر مستمر این پروژه هستیم تا موانع را از سر راه برداریم موانعی از قبیل تلاقی خط آهن با برخی راه‌های روستایی و ایجاد پل‌ها ارتباطی که پیمانکار پروژه نیز به طور جدی وارد عمل شده است.

بهادری گفت: با توجه به احداث ایستگاه‌ها، محوطه‌سازی‌ها و تکمیل همه اجزای این پروژه به نظر می‌رسد افتتاح رسمی آن در به هفته دولت واگذار شود.

گزارش از ژیلا علیقلی‌نیا

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 611323
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.