موید حسینی صدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از فعالیت دولت یازدهم 80 درصد بودجه کشور به نفت وابسته بود که این امر در صورت کاهش درآمدهای این بخش مشکلات جدی را برای کشور ایجاد می کرد ولی هم اکنون با تمهیدات دولت تدبیر و امید، میزان اتکای بودجه به درآمدهای نفتی حدود یک سوم است و در صورتی که قیمت نفت به 40 دلار نیز برسد، در اقتصاد کلان کشور حدود هفت درصد تاثیر می گذارد که این رقم زیادی نیست.
وی اظهار کرد: کاهش وابستگی بودجه به نفت در سال های طولانی گذشته در دستور کار مسئولان کشور قرار داشت ولی در دولت یازدهم با جدیت تمام پیگیری و عملیاتی شد.
وی اضافه کرد: بخشی از دستاورد کاهش اتکا به درآمدهای نفتی به علت پائین آمدن قیمت نفت بود که به صورت طبیعی اتفاق افتاد اما سهم اصلی در این خصوص به برنامه ریزی های سازمان برنامه و بودجه تعلق دارد.
نماینده سابق مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان مهره اصلی این تصمیم گیری کشور را در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی قرار داد تا از این طریق قوت و قدرت اقتصاد کشور بیشتر شود.
حسینی صدر گفت: تلاش های دولت در راستای اجتناب بودجه از اتکا به درآمدهای تک محصولی نظیر نفت تا حد زیادی ثمربخش بوده است از این رو استقلال بودجه از درآمدهای نفتی را می توان جرقه کاهش وابستگی ها و آغاز خودکفایی در بسیاری از زمینه های دیگر دانست.
به گزارش ایرنا، به رغم اتکای شدید بودجه سالانه کشور به درآمدهای نفتی در دولت پیشین، در سال 94 میزان اتکای بودجه سالانه کشور به درآمدهای نفتی به 31.5 درصد کاهش یافت و ادامه این روند در بودجه سال جاری موجب شده روند تکیه بودجه به سمت مالیات سوق یابد و 71 درصد بودجه پیش بینی شده به این بخش اختصاص دارد.
8135/2093 ** خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.