عزیز میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اینکه شهرستان تاریخی و فرهنگی خوی همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی است، افزود: دروازه سنگی، آبشاربدلان، غارعلی شیخ، پل هوایی قطور، پل تاریخی خاتون و مسجد مطلب خان نیز به ترتیب بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص دادند.
وی وجود 2 جشن نوروزگاه در خوی را جزو برنامه های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: نوروزگاه شمس تبریزی در بارگاهش با انواع برنامه های موسیقی سنتی و نمایشگاه های صنایع دستی و سنتی و سوغاتی برگزار شد و نوروزگاه شهیدچمران در استادیوم قرار داشت که در آن جشنواره بازی های بومی و محلی خوی به نمایش درآمد.
به گفته وی توپ شک (بازی مخصوص شهر قطور خوی)، کشتی آشیرما، آشیق آتماق، بازی طنز رمضان و شعبان، طناب کشی و یاللی محلی از جمله این بازی های بومی و محلی در نوروزگاه شهید چمران این شهرستان بود.
وی به لزوم نظارت ها برهتل ها و مراکز اقامتی گردشگران نیز اشاره کرد و گفت: امسال در ایام نوروز این امر مورد توجه مجموعه ستاد تسهیلات سفر نوروزی خوی و اداره میراث فرهنگی قرار گرفت و 51 بازدید نظارتی و بهداشتی به عمل آمد و 6 مورد نیز اخطار بهداشتی صادر شد.
به گزارش ایرنا نمایندگانی از فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، شهرداری، شورای اسلامی شهر و آموزش و پرورش جزو اعضا ستاد سفرهای نوروزی این شهرستان بودند.
آرامگاه شمس تبریزی در خوی با مناره ای آجری و استوانه ای شکل تداعی گر شکوه و قدرت نمایی شاهان صفوی و ارادت آنان به عرفان اسلامی است؛ مناره ای با حدود 15 متر ارتفاع که دور تا دور آن با شاخ های قوچ مزین شده است.
عرفان اسلامی این آرامگاه به شمس تبریزی گره خورده و شکوه آن بر گرفته از قدرت شکار شاه اسماعیل صفوی است که در یک روز، شاخ های قوچ هایی را که شکار کرده بود را بر روی بدنه مناره نصب کرد.
محله ای در دل شهر دارالصفا که در دهه های گذشته محل رفت و آمد بسیاری از هنردوستان بوده، امروزه به مکانی برای گردش شهروندان، مسافران و فرهنگ دوستان تبدیل شده است.
خوی که به دارالصفای ایران معروف است، با 385 هزار نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی به شمار می رود و در 134 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
7133/3072 ** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.