به گزارش ایرنا، سال 1395 با نامگذاری سال با عنوان ' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ' از سوی مقام معظم رهبری کلید خورد تا تلاش های دولتمردان آذربایجان غربی در این مسیر به بار نشیند و سفر دکتر حسن روحانی و اعضای هیات دولت در خرداد ماه این سال به این تلاش ها شتاب مضاعف ببخشد.

*** سفر رئیس جمهوری و هیات دولت با رهاورد پیشرفت و توسعه
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح روز دهم خرداد سال گذشته در بیست و هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید وارد ارومیه شد و مورد استقبال رسمی حجت الاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت استاندار، مسئولان عالی استان و جمعی از نمایندگان و منتخبان مردم این استان قرار گرفت.
در این سفر 2 روزه، هفت وزیر و هفت معاون رئیس جمهوری، دکتر حسن روحانی را همراهی کردند و دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان، شرکت در نشست توسعه و سرمایه گذاران، شرکت در جلسه شورای اداری و بازدید و افتتاح چند طرح از جمله پتروشیمی مهاباد، حضور در اجتماع مردم ارومیه و مهاباد و نشست خبری با اصحاب رسانه های استان از جمله برنامه های سفر 2 روزه دکتر روحانی به استان آذربایجان غربی بود.
در جریان این سفر علاوه بر بررسی وضعیت آذربایجان غربی در بخش های مختلف با حضور مسئولان کشوری و استانی و همچنین کارشناسان این بخش ها، 341 طرح شامل 57 طرح عمرانی با پنج هزار و 770 میلیارد ریال و 284 طرح اقتصادی با 15 هزار و 20 میلیارد ریال هزینه بهره برداری شد.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجتماع مردم ارومیه در خصوص موارد مختلف سخنرانی کرد که از جمله مهمترین آنها می توان به ' برادری و برابری تمام اقوام ایرانی'، ' نه گفتن مردم در انتخابات 92 به خشونت و افراط گرایی'، ' نقش آفرینی مرزنشینان در حفظ امنیت ' و ' معرفی آذربایجان غربی به عنوان دروازه ایران به اروپا' اشاره کرد.
رئیس جمهوری همچنین در این سخنرانی به موارد زیر اشاره کرد: ' در دوران وفور درآمد نفتی به جای اشتغال به واردات روی آوردند / دولت یازدهم دروازه هایی را که دشمنان با تحریم بسته بودند، برای فعالیت اقتصادی و صادراتی گشود / آنها که نفت ما را تحریم کرده بودند، گام به گام برای همکاری جلو آمدند / برای رسیدن به اهداف ملی باید مسایل حاشیه ای را کنار گذاشت/ مساله اول کشور رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است / مردم انتظار تنش زدایی داخلی و انسجام برای ساختن ایران دارند'.
' در میان ناامنی و خشونت های منطقه ای؛ ایران سرزمین امنیت و برادری همه اقوام و مذاهب است / آذربایجان غربی باید پایانه روابط اقتصادی با همسایگان و مرزهایش نماد رونق اقتصادی باشد / امسال 15 هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی به سیستم آبیاری مدرن تجهیز می شود / وعده داده بودم اولین مصوبه دولتم احیای دریاچه ارومیه خواهد بود و به آن عمل کردیم / سطح آب دریاچه ارومیه بالاتر از سال 92 و شرایط آن به سمت تثبیت است / برای نسل آینده بنویسید که دریاچه ارومیه به دست مردم آذربایجان احیا شد / به پشتوانه مردم تمام توان خود را برای آبادتر شدن ایران به کار خواهیم بست / امنیت ایران و استان آذربایجان غربی در سایه اتحاد و توسعه است' از دیگر محورهای سخنرانی رئیس جمهوری در سفر به آذربایجان غربی بود.

** برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ارومیه و برخی از شهرستان های دیگر آذربایجان غربی
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه سال 1394 در سراسر کشور برگزار شد و مردم آذربایجان غربی نیز همچون مردم دیگر استان های کشور در این روز پای صندوق های رای رفتند و در مرحله اول هفت نفر از 12 نفر نماینده استان در شهرستان های مختلف برگزیده شدند.
با انتخاب نشدن پنج نماینده دیگر، انتخاب این افراد در سه حوزه انتخابیه ارومیه، سلماس و میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به روز دهم اردیبهشت ماه موکول شد.
در این دور، هادی بهادری و روح الله حضرت پور در حوزه انتخابیه ارومیه، همایون هاشمی و جهانبخش محبی نیا از میاندوآب - شاهین دژ و تکاب و شهروز برزگر از سلماس به مجلس راه یافتند.
در این دوره از بین حدود یک میلیون و 200 هزار نفر افراد واجد شرایط 606 هزار و 901 نفر معادل 50.6 درصد در انتخابات حوزه های سه گانه استان شرکت کردند.
با راهیابی این پنج نفر ترکیب نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس دهم کامل شد و نادر قاضی پور، سیدهادی بهادری و روح الله حضرت پور از ارومیه، همایون هاشمی و جهانبخش محبی نیا از میاندوآب - شاهین دژ و تکاب، سیدتقی کبیری از خوی و چایپاره، شهروز برزگر از سلماس، جلال محمودزاده از مهاباد، محمد قسیم عثمانی از بوکان، عبدالکریم حسین زاده از نقده و اشنویه، عین الله شریف پور از ماکو، شوط، پلدشت و چالدران و رسول خضری از سردشت و اشنویه راهی مجلس شدند.
مجلس دهم نیز با ترکیب جدید، روز هفتم خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرد.

** سفر هفت وزیر دولت تدبیر و امید در سال 95 به آذربایجان غربی/ وزیر کار 2 بار میهمان استان بود
علاوه بر سفر هفت وزیر در جریان سفر اعضای رئیس جمهوری به آذربایجان غربی در خردادماه سال 95، هفت وزیر نیز در طول سال میهمان مردم و مسئولان آذربایجان غربی بودند.
دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حمید چیت چیان وزیر نیرو و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال 95 و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نیمه دوم این سال به آذربایجان غربی سفر کردند.
همچنین در سال 95 اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت اقتصادی و صنعتی استان به آذربایجان غربی سفر کردند و دهها معاون و مشاور وزیر، مسئولان ادارات کل وزارتی و همچنین مسئولان دولتی در این استان حضور یافتند.

** بازدیدهای بین المللی از آذربایجان غربی نمادی از دیپلماسی موفق دولت
آذربایجان غربی در سال 95 میزبان چند تن از مسئولان کشورهای مختلف دنیا بود که بیشتر آنان برای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و همچنین زمینه های سرمایه گذاری به این استان سفر کرده بودند.
سگولن رویال وزیر انرژی، محیط زیست و دریاهای فرانسه در روز هشتم شهریورماه سال 95 میهمان مسئولان آذربایجان غربی بود و از نزدیک از وضعیت دریاچه ارومیه بازدید کرد.
همچنین وزیر توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان، معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، همسران 12 سفیر حاضر در جمهوری اسلامی ایران و 6 سفیر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در آذربایجان غربی حاضر شدند.
بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی وضعیت آن و همچنین بررسی وضعیت سرمایه گذاری و ظرفیت های این بخش در آذربایجان غربی از جمله اهداف این سفرها بود.
همزمان با سال 95 شمسی 42 درصد سرمایه گذاری های خارجی این استان توسط اتباع کشور ترکیه، 17 درصد آن از سوی سرمایه گذاران عراق و 13 درصد نیز توسط سرمایه گذاران چینی صورت گرفت و کشورهای جمهوری آذربایجان، فرانسه، کانادا و هندوستان نیز از دیگر کشورهای پیشگام برای سرمایه گذاری خارجی در این استان بودند.
آذربایجان غربی یک هفته قبل از سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با دکتر روحانی نز میزبان یک هیات تجاری از این کشور بود تا راهکارهای افزایش مناسبات تجاری بین این استان با استانهای مرزی جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گیرد.

** 95 سال طلایی تثبیت تراز آبی دریاچه با تدبیر دولت یازدهم
یکی از بارزترین خبرهای سال 95، مربوط به وضعیت مناسب دریاچه ارومیه و موفقیت دولت تدبیر و امید در تثبیت تراز آبی این دریاچه بود و ارائه آمارهای روزانه، هفتگی و ماهانه در این خصوص، موید این مطلب است.
سال آبی از اول مهرماه شروع می شود و تا 31 شهریورماه سال بعد ادامه می یابد و به همین خاطر ارائه آمار تراز آبی دریاچه ارومیه در پایان سال آبی ارزش بسیاری دارد.
در پایان سال آبی 94-95 تراز آبی دریاچه ارومیه 44 سانتیمتر نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن بیشتر شده بود که این امر نویدی مسرت بخش برای مردم استان بود.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه پنج هزار و 700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.
پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود و این در حالی است که در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.
از 2 سال قبل و با اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای تثبیت وضعیت فعلی، روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شد و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و افزایش سطح تراز آبی آن بوده است.
همچنین رواناب ثبت شده در حوضه آبریز در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب بیشتر از سال آبی گذشته بوده که موجب افزایش سطح تراز این دریاچه شده است.
آغاز عملیات حفاری دستگاه حفار شماره 2 از شهریورماه و حفاری حدود 10 کیلومتر از تونل 36 کیلومتری انتقال آب سد کانی سیب، آغاز عملیات آبگیری سد سیلوه از تیرماه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه در آذر ماه به میزان 150 میلیون مترمکعب در سال، پیشرفت قابل ملاحظه در عملیات انتقال آب پساب شهر تبریز به دریاچه ارومیه و توسعه شبکه فاضلاب شهر ارومیه، بهره برداری کامل از تمامی طرح های لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به طول کل 250 کیلومتر، تحقق 24 درصدی صرفه جویی در مصرف آب کل حوضه از طریق طرح های مطالعاتی و اجرایی بخش های آب و کشاورزی در دست اجرا و رهاسازی 250 میلیون مترمکعب آب مازاد سدهای حوضه در زمستان از جمله برنامه های احیای این پهنه آبی است.

** اجرای موفقیت آمیز قانون رفع موانع تولید و نارضایتی استاندار از عملکرد بانک ها
سال 95 با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل شروع شد و همه مسئولان آذربایجان غربی نیز تمام 366 روز این سال را برای تحقق این شعار تلاش کردند؛ یکی از محورهای مهم این تلاش، اجرای قانون تدوین شده از سوی دولت به نام رفع موانع تولید در آذربایجان غربی بود که نتیجه آن غلبه کردن بر رکود موجود در استان و ایجاد اشتغال بسیار زیاد در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی بود.
در این سال و در پی برگزاری جلسات متعدد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که حتی در برخی موارد به جلسات هفتگی با حضور قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در استان نیز انجامید، پرونده صدها واحد تولیدی راکد و نیمه راکد و همچنین طرح های صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و با تاکید استاندار، چکش کاری زیادی روی این طرح ها انجام شد.
سهم این استان از تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی بخش تولید در سطح کشور، پنج هزار و 650 میلیارد ریال بوده و بر این اساس قرار شد تا یکهزار و 116 واحد تولیدی این استان که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده بودند، تسهیلات دریافت کنند.
در مرحله ابتدایی 242 واحد به دلیل سرمایه گذاری نکردن بانک ها از رده خارج شد و 400 واحد تولیدی دیگر تسهیلات رفع موانع تولید را دریافت کرد تا در مرحله بعدی 162 واحد تولیدی نیز به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از سوی بانک کشاورزی از رده خارج شود و 312 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات در لیست انتظار بمانند.
در ادامه بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به 139 واحد از این تعداد را قبول کرد و از لحاظ تعداد واحد تولیدی 94.3 درصد و از لحاظ ریالی 52 درصد از واحدهای هدفگذاری شده، تسهیلات رفع موانع تولید را در این استان دریافت کردند.
2 هزار و 930 میلیارد ریال از سهم پنج هزار و 650 میلیارد ریالی تسهیلات در این استان به واحدهای تولیدی مذکور اختصاص یافته است و به همین دلیل اعطای تسهیلات به واحدها تولیدی مازاد بر یک هزار 116 واحد در دستور کار قرار گرفت.
مشارکت تامین اجتماعی و امور مالیاتی در رفع موانع تولید و احیا واحدهای تولیدی این استان نیز قابل توجه بود و 879 پرونده دارای مشکلات تامین اجتماعی پس از بررسی، مورد بخشودگی یا تقسیط بدهی قرار گرفت و امور مالیاتی نیز 207 فقره بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی را تقسیط یا با صاحبان آنان تسویه حساب کرد.

** شعله های آبی آرامش هدیه دولت یازدهم به روستائیان محروم از گاز
زمستان سال 95 شمسی جمع قابل توجهی از روستائیان در حدود 100 روستا در مناطق کوهستانی و دورافتاده آذربایجان غربی برای نخستین بار شاهد شعله های آبی گاز در خانه های محقرشان بودند تا بیدارشدن های شبانه برای پرکردن مخزن بخاری نفتی از بشکه آن سوی حیاط به خاطرات تلخ و شیرین زندگی تبدیل شود.

** وقایع فرهنگی آذربایجان غربی در سال 95
در سال 95 اتفاقات و خبرهای خوب و بد دیگری نیز وجود داشت که موفقیت های قرآنی، ورزشی و هنری جوانان از جمله آنها بود و به عنوان نمونه، حامد ولیزاده نخبه قرآنی ارومیه ای، رتبه نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران را از آن خود کرد.
همچنین در سال 95 صدها رتبه برتر جهانی، آسیایی، بین المللی و کشوری توسط ورزشکاران استان کسب شد که کسب 17 مدال جهانی و 23 مدال آسیایی از آن جمله بود.
یک مدال طلا در وزنه برداری معلولان و جانبازان، چهار مدال طلا در ورزش های رزمی و 12 مدال برنز را در رشته والیبال دانش آموزان در مسابقات صربستان مدال های جهانی کسب شده توسط ورزشکاران آذربایجان غربی بوده است.
در این سال سیامند رحمان وزنه بردار اشنویه ای توانست در مسابقات پارالمپیک ریو با مهار وزنه 310 کیلوگرمی، ضمن ارتقای رکورد، قهرمانی مسابقات وزنه برداری فوق سنگین پارالمپیک را نیز به دست آورد.
استاندار آذربایجان غربی نیز 95 را سال موفقیت های اقتصادی استان و به ثمر نشستن بسیاری از طرح های مورد نظر مسئولان استانی دانست و اظهار امیدواری کرد تا این موفقیت ها در سال 96 نیز ادامه یابد.
قربانعلی سعادت افزود: توسعه راه آهن میانگذر تبریز- ارومیه به عنوان یکی از مطالبه های اقتصادی آذربایجان غربی که در قالب یک ایده در سال ٩٤ مطرح شده بود، در سال ٩٥ مراحل اداری را طی کرد و بعد از سفر رئیس جمهوری به تصویب رسید که امیدواریم مطالعات و عملیات اجرایی آن در سال ٩٦ آغاز شود.
به گفته وی اتمام طرح راه آهن مراغه به ارومیه نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان با جدیت در سال گذشته دنبال شد و با تامین اعتبار مورد نیاز در سفر رئیس جمهوری در سال 95 همه بدهی های پیمانکاران و حتی مطالبات پیش پرداخت های آنان پرداخت شد و بدون شک این طرح در سال ٩٦ به بهره برداری می رسد.
استاندار آذربایجان غربی شاخص های سلامت را از مباحث جدی استان عنوان کرد و ادامه داد: کمبود یکهزار و 500 تخت بیمارستانی در سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی مطرح شد و بر این اساس احداث بیمارستان ٦٠٠ تختخوابی در ارومیه به تصویب رسید و در بودجه سال ٩٦ قرار گرفت.
وی اظهار کرد: بیمارستان آیت الله خویی در خوی و بیمارستان کوثر در ارومیه نیز از مصوبات سفر رئیس جمهوری بود که اقدامات اجرایی بیمارستان آیت الله خویی آغاز شده است و بیمارستان کوثر نیز در سال ٩٦ شروع می شود.
وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن ردیف اصلاح شاخص های توسعه استان به عنوان یکی از طرح های تاثیرگذار استان در سال 95 اضافه کرد: این طرح از سال ٩٢ مطرح بود و در سفر رئیس جمهوری، ردیفی مستقل از بودجه های سنواتی برای آن در نظر گرفته شد تا در سال ٩٦ اجرایی شود.
به گفته وی 2 هزار و 774 طرح عمرانی با ٦ هزارمیلیارد تومان طی سال های ٩٢ تا ٩٥ در این استان به بهره برداری رسیده و در رونق اقتصادی استان سهم بسزایی داشته است.
استاندار آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد تا در فروردین سال 96 طرح هایی که در سفر رئیس جمهوری در خرداد ٩٥ شمسی کلنگ زنی شده بود، به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، سال 95 با وجود تلاش های مجدانه مسئولان برای توسعه روزافزون کشور به پایان رسید اما اقدامات زیربنایی و تلاش های مضاعف دولتمردان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال مزین به ' اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال ' همچنان به قوت خود باقی می ماند.
8137/3072 ** گزارش از: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.