به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده عصر روز سه شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه استانی عرضه و فروش نهال مجوزدار در ارومیه افزود: آذربایجان غربی در تولید پایه و نهال رویشی به روش کشت بافتی با وجود 2 مرکز دارای رتبه اول بوده و از پتانسیل تولید 2 میلیون اصله پایه رویشی در سال برخوردار است.
وی افزود: یکی از فعالیت های ویژه مرکز تولید پایه های رویشی، تولید میوه های دانه دار و هسته دار به شیوه کشت بافتی است و با استفاده از این شیوه های نوین می توان علاوه برکیفیت و یک دستی محصول، ارتقاء عملکرد در واحد سطح را نیز افزایش داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 44 فقره نهالستان‌ مجوز دار در سطح استان وجود دارد که سالانه در حدود پنج میلیون اصله نهال بذری و رویشی از این نهالستان ها تولید می‌شود.
وی با اشاره به برنامه های سازمان برای توسعه کشت پایه های رویشی و جایگزینی آنها با ارقام بذری اظهار کرد: نهال‌های تولیدی در استان شامل انواع نهال های بذری و رویشی و انواع پایه رویشی از مراکز کشت بافتی است و علاوه بر تامین نیاز استان، بسیاری از نهال‌های تولیدی به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود.
به گفته وی از جمله نهال‌های بذری که در این استان تولید می‌شود می‌توان از دانه ‌دارها به سیب، گلابی و به و از هسته‌دارها به هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس و آلبالو اشاره کرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناساندن نهال سالم و استاندارد، عرضه و فروش نهال های سالم و استاندارد از نهالستان های مجوزدار استان، فرهنگ سازی استفاده از نهال استاندارد بین مردم و جلوگیری از عرضه نهال از نهالستان های غیرمجاز عنوان کرد.
به گزارش ایرنا این نمایشگاه در راستای ساماندهی و توزیع نهال سالم در 20 غرفه فروش نهال، مشاوره رایگان کلینیک های گیاه پزشکی و آزمایشگاه های تجزیه آب و خاک از 24 تا 28 اسفند سال جاری در محل پارکینگ ساختمان شماره 2 جهاد کشاورزی استان برای بازدید عموم دایر است.
8135/ 3072 **خبرنگار: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.