در این مطلب می خوانیم: خیلی از ماها حتی ممکن است ندانیم به استفاده از گوشی‌های هوشمند اعتیاد داریم، اما نشانه‌ها و علائمی برای تشخیص آن وجود دارد که اگر آنها را در خود حس کنید، می‌توان گفت به این اعتیاد مدرن مبتلا هستید. خبر خوب این است که این مشکل راه حل دارد. بعضی از کاربران هرگز گوشی هوشمند خود را خاموش نمی کنند و همیشه آن را حتی در زمان خواب همراه خود دارند. گروهی دیگر با وجود خطر بالا و حتی ممنوعیت صحبت کردن در هنگام رانندگی از این کار اجتناب نمی‌کنند. گروه بعدی اولین کاری را که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند چک کردن موبایل‌شان خواهد بود.
دسته‌ دیگر از کاربران بیش از حد علاقه به ارسال پیام دارند، اغلب، جوانان و نوجوان در این دسته قرار دارند که ارتباط زیادی با شبکه های اجتماعی تعاملی دارند. حتی بعضی از کاربران اظهار کردند که بدون ارتباط با دیگران و ارسال پیام قسمتی از زندگی‌شان مختل می‌شود. عده‌ای دیگر از کاربران آنقدر پیام ارسال کرده اند که در این کار سرعت دارند و حتی چشم بسته نیز می‌توانند پیام ارسال کنند.
گروه بعدی کاربرانی هستند که بیشتر به منظور سرگرمی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های زیادی از قبیل مدیاها، شبکه های اجتماعی، بازی های آفلاین و آنلاین و خرید دارند که شرایطی مطلوب برای سرگرمی کاربران را فراهم می‌کند. گروه استفاده کننده از گوشی های هوشمند علاقه دارند که بیشتر در زمان استراحت از موبایل خود استفاده کنند. بعضی دیگر از کاربران با آنکه ملزم به انجام کار در ساعات اداری هستند، پیام های شخصی شبکه های اجتماعی را چک می کنند و قسمتی از ساعات کاری را به استفاده از برنامه‌های شخصی خود در گوشی هوشمند‌شان اختصاص می‌دهند. این افراد حتی در تعطیلات نیز به استفاده از موبایل مشغولند و دوری از آن برایشان بسیار سخت است.
این گروه بی شباهت به گروه قبل نیستند و چک کردن پروفایل شبکه‌های اجتماعی و بررسی مداوم پیام ها از ویژگی‌های بارز این گروه است، معمولا هیچ پیام جدیدی در شبکه های اجتماعی نیست که این افراد از آن مطلع نباشند.
اگر برای دوری و عدم ارتباط رو در رو با دیگران حتی در میهمانی‌های خانوادگی به سراغ موبایل تان می روید، در این گروه قرار دارید. از هنگامی که امکان اتصال سریع و لحظه‌ای موبایل‌ها به اینترنت فراهم شد، استفاده از آن مانند ویروسی همه گیر شده و حتی محافل خانوادگی و دوستانه را به محلی آرام برای استفاده و سرگرمی با موبایل مبدل کرده است. عده‌ای نیز به علت انزوا و جلوگیری از تعامل با افراد ناشناس حتی در دورهمی‌های دوستانه به سراغ گوشی هوشمندشان می‌روند.
اگر‌چه تلویزیون‌های هوشمند و شبکه‌های متعدد با تدارک برنامه‌های متنوع عده‌ای را به تماشا وا می دارند، این گروه در این لیست جای نداشته‌اند و به منظور استراحت و سرگرمی موبایل خود را ترجیح می‌دهند. در گروه آخر احتمال اعتیاد به موبایل بیش از سایر گروه‌ها وجود دارد زیرا این کاربران به اندازه‌ای به تلفن همراهشان وابسته‌اند و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی برای آنان مهم است که حتی در طول شب و در هنگام استراحت نیز از خواب بر می خیزند و موبایل خود را چک می کنند. بهترین روش برای کنار گذاشتن این اعتیاد مدرن، دوری از موبایل و مقاومت در برابر وسوسه‌ استفاده از آن است.
دور بودن از موبایل به معنی عدم استفاده از آن نیست، بلکه به معنای استفاده درست در زمان مناسب است. برای این منظور گاهی گوشی هوشمند خود را خاموش کرده و تصور کنید اصلا آن را ندارید. اگر چه احتمال دارد که بعد از روشن کردن گوشی با تعداد زیادی پیام و تماس پاسخ داده نشده مواجه شوید و حتی آشنایان از عدم حضور شما نگران شده باشند، اما دور بودن کوتاه مدت می تواند به کم شدن وابستگی شما به موبایل کمک کند. همه‌ کاربران با توجه به نیازشان از تلفن همراه و امکانات آن استفاده می کنند اما دسترسی به اینترنت، حضور در شبکه های اجتماعی، عکس برداری و فیلمبرداری، ارسال عکس و فیلم، ارسال پیام کوتاه و چک کردن سایت های مختلف در لیست بیشترین کاربردهای گوشی‌های هوشمند جای دارد.
منبع: روزنامه آراز آذربایجان
7129/3072 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.