آذربایجان غربی تنها دروازه زمینی ایران به اروپا محسوب می شود اما تاکنون از درآمدهای گردشگری بی نصیب مانده و این در حالی است که این استان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد.
این استان با هزار و 500 اثر ملی و 2 اثر جهانی از ظرفیت های بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری برخوردار است ولی تا کنون از این ظرفیت ها استفاده نشده است.
آذربایجان غربی 58 منطقه نمونه، 13 مسیر بکر و 200 روستای زیبا برای جذب گردشگردارد.
روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، روستای سوله دوکل در بخش سیلوانا ارومیه، روستای بند ارومیه، روستای سهولان مهاباد، روستای احمدآباد تکاب و روستای باغچه جوق ماکو از جمله مناطق روستایی با ظرفیت بالا برای گردشگرپذیری در آذربایجان غربی است.

*****
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: گردشگری روستایی آذربایجان غربی مغفول مانده است
عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: از داشته های خود در صنعت گردشگری بی اطلاعیم و هنوز نتوانسته ایم قابلیت ها و ظرفیت های گردشگری روستایی استان را معرفی کنیم.
وی اظهار کرد: احیا خانه های توریستی در روستاها، معرفی توانمندی های روستاها همانند صنایع دستی و فرآورده های دامی و کشاورزی هر کدام به نوبه خود می تواند باعث جذب گردشگر شود.
نماینده مردم ماکو در خانه ملت ادامه داد: روستائیان از درآمد مناسبی برخوردار نیستند و کشاورزی و دامداری هنوز نتوانسته است باعث ماندگاری آنها در روستاها شود.
شریف پور افزود: توسعه صنعت توریسم روستایی یکی از مولفه هایی است که می تواند روستاییان را در روستا ماندگار کرده و درآمد مناسبی نصیب آنها کند.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در خانه ملت بیان کرد: بنیاد مسکن با پرداخت وام های کم بهره تلاش کند تا خانه های توریستی روستایی مرمت و بازسازی شود.
وی ادامه داد: باید روستاهایی که از ظرفیت گردشگری برخوردار هستند، شناسایی شده و برای آنها شناسنامه جامعی تهیه شود.
نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با معرفی روستاهایی که ظرفیت گردشگرپذیری دارند، بدون شک شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این روستاها خواهیم بود و به این طریق گامی بلند برای اشتغالزایی روستائیان برداشته می شود.
شریف پور افزود: با حضور گردشگران در روستاها، اقتصاد روستایی رونق یافته و مهمتر از همه زمینه اشتغال برای روستائیان فراهم می شود.
وی ادامه داد: توسعه گردشگری روستایی موجب ایجاد اشتغال می شود و در بسیاری از روستاهای استان پدیده قاچاق را نیز ریشه کن می کند.
شریف پور گفت: در روستاهای هدف گردشگری باید امکانات رفاهی و خدماتی لازم برای اقامت گردشگران و ارائه خدمات به آنها ایجاد شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متاسفانه زیرساخت های گردشگری در استان تقویت نشده و اکثر آثار تاریخی فرهنگی و روستاهای هدف گردشگری بی نصیب از امکانات لازم است.
وی گفت: برای تقویت صنعت گردشگری باید دستگاه های اجرایی بخش خصوصی را وارد میدان کنند تا از آنها یاری بگیریم.

*****
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس: توسعه گردشگری روستایی جلوی مهاجرت را می گیرد
سیدهادی بهادری نماینده ارومیه و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با بهبود زمینه های اشتغال و امرار معاش برای روستائیان، جلوی مهاجرت آنها به شهرها گرفته می شود.
وی کمک به احداث زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و دفع پسماند توسط دهیاری ها را از اولویت های طرح گردشگری روستایی عنوان کرد.
بهادری اضافه کرد: روستاهای زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان دارند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: نبود امکانات زیربنایی در روستاهای هدف گردشگری از موانع پیش روی توسعه گردشگری روستایی استان به شمار می رود.
وی بیان کرد: ارائه خدمات گردشگری از راههای جذب گردشگر است که متاسفانه در این زمینه نیز استان ما حرکتی نکرده و انتظار می رود در این خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: این استان از یکهزار و 500 اثر تاریخی برخوردار است اما بی توجهی به حوزه گردشگری باعث مغفول ماندن آثار تاریخی و فرهنگی در استان شده است.
بهادری افزود: مسئولان و متولیان گردشگری آذربایجان غربی باید در معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان طرح و برنامه ارائه کنند.

*****
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: گردشگری روستایی مانع خالی شدن روستاها می شود
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: توجه ویژه به صنعت گردشگری و نگاه جدی به روستاهایی که دارای جاذبه گردشگری هستند، موجب توسعه روستاها می شود.
جهانبخش محبی نیا اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از روستائیان درآمد مناسبی ندارند و به همین علت ناچار به ترک روستای محل زندگی خود شده و به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس، رشد و تقویت صنعت گردشگری روستایی را عاملی مهم در ایجاد اشتغال و ماندگاری روستائیان در روستاها و افزایش درآمد سرانه آنها عنوان کرد.
وی افزود: حضور هر گردشگر در مناطق روستایی موجب ایجاد یک فرصت شغلی می شود و این وضعیت بسیاری از مشکلات استان را حل می کند.

*****
محقق و جامعه شناس: کشورهای همجوار تنها با پخش فیلم گردشگر جذب می کنند
محمد احمدی محقق و جامعه شناس ساکن ارومیه به خبرنگار ایرنا گفت: نگاهی به کشورهای همجوار روشن می سازد که آنها تنها با پخش سریال ها و فیلم های مختلف گردشگران را به کشور خود جذب می کنند.
وی ادامه داد: ترکیه با پخش فیلم ها و سریال ها و به تصویر کشیدن مناظر جذاب از شهرها و روستاهای این کشور سالانه میلیون ها گردشگر را جذب می کند چنان که سال گذشته چند میلیون ایرانی به این کشور سفر کردند در حالی که سهم ایران از گردشگری بسیار پایین است.
این جامعه شناس بیان کرد: آذربایجان غربی و فراتر از آن کشورمان با وجود دارا بودن جاذبه های بالای گردشگری در حوزه های مختلف هنوز برنامه جامعی برای تبلیغ این ظرفیت ها تدوین نکرده است.
این استاد جامعه شناسی اظهار کرد: متاسفانه سالیان متمادی است که جاذبه های گردشگری کشور ما ناشناخته مانده و نهادی اقدام به برنامه ریزی در مورد معرفی آنها نکرده است.
وی عملکرد رسانه ملی در معرفی جاذبه های گردشگری استان و کشور را نامطلوب ارزیابی کرد.
این جامعه شناس افزود: اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف، غافل شدن از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان و بی تفاوتی نسبت به معرفی آنها باعث فراموش شدن صنعتی گردشگری روستایی شده است.
احمدی اظهار کرد: روستاهای استان قدرت جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارند اما تحقق این مهم مستلزم همکاری نهادهای متولی است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور قرار گرفته و بیش از 2 هزار و 800 روستای دارای سکنه دارد.
8135/ 3072 ** گزارش از: شهین غریب بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.