رضا داغستانی روز شنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: برپایی نمایشگاه های عکس روشی برای مقابله با جنگ نرم محسوب می شود زیرا به نمایش گذاشتن عکس و اسناد در معرض دید عموم به شناخت هرچه بیشتر اقوام مختلف و همگرایی بین آنان منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: 18 عکس این نمایشگاه از بین 70 عکس موجود انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: یک نسخه سند اصلی و یک تابلوی نقاشی مربوط به عکس چهره خسروخان امیرتومان رییس ایل قره پاپاق از مهم ترین ویژگی های این نمایشگاه عکس است.

وی با اشاره به اینکه این سندها اغلب فرمان های شاهان قاجار به روسای ایل قره پاپاق را نشان می دهد، ادامه داد: قدیمی ترین عکس این نمایشگاه مربوط به سال 1286 و جالب ترین عکس این نمایشگاه عکس اولین ماشین وارد شده به نقده مربوط به سال 1308 است.

داریوش علیزاده مدیر روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه این رویداد اولین نمایشگاه تاریخی در سال جاری در استان است، گفت: عکس ها و اسناد مربوط به ایل قره پاپاق نقده برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، این نمایشگاه از نهم دی ماه آغاز به کار کرده است و تا شانزدهم این ماه از ساعت 10 تا 13 و 17 تا 20 در نگارخانه حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، از زمان های بسیار دور مردان و زنان قره پاپاقی با زندگی در مرزهای شمالی ایران، جایی که امروز مرز گرجستان و روسیه است، مرزبانی کشور دربرابر روس ها را به عهده داشتند.

قره پاپاق ها در طول جنگ های ایران و روس با وجود ایستادگی در برابر لشکریان روس مجهز به سلاح مدرن، به ناچارعقب نشینی و از راه عثمانی به ایران بازگشتند و عباس میرزا پس از مدتی اقامت در سلماس به دلیل علاقه به افراد وطن دوست این ایل، زمین هایی را در جلگه تاریخی سولدوز نقده با هزینه شخصی خریداری و در اختیار آنها گذاشت که بعد از گذشت زمانی طولانی، هنوز در این جلگه تاریخی ساکن بوده و زندگی می کنند.

افراد ایل قره پاپاق، ازاین نظر چنین نامیده می شوند که کلاه های سیاه رنگی از پوست بره بر سر خود می گذاشتند و این نامگذاری در خاک عثمانی و توسط ترک های عثمانی صورت گرفته است.

زبان این ایل تورکی یا ترکی بوده و دین و مذهب قره پاپاق ها، اسلام و شیعه است.

به گزارش ایرنا، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع طبیعت دریاچه ارومیه و برگزاری کارگاه عکاسی با تدریس علیرضا میرزایی از دیگر فعالیت های حوزه هنری آذربایجان غربی در سال جاری در حوزه عکاسی است.

شهرستان نقده با 125 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.