مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته، گفته است طبق شاخص‌های استاندارد شده دما و بارش تا پایان مهر ماه سال جاری، ۸۳.۵ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته، گفته است طبق شاخص‌های استاندارد شده دما و بارش تا پایان مهر ماه سال جاری، ۸۳.۵ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و فقط ۱۵.۵ درصد مساحت در حد نرمال است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، اسماعیل سیمایی گزارشی از میزان بارش‌ها در آذربایجان غربی داده و گفته این بارش‌ها بیش از ۴۴ درصد کاهش یافته و این کاهش نسبت به متوسط بلندمدت ۳۰ درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با تاکید به اینکه میزان بارندگی در سال آبی جاری در ارومیه ۱۸.۰۲ میلی‌متر بود، اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی استان در سال آبی جاری در شهر تکاب با ۴۶.۵ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در نقده با ۶.۰۳ میلی‌متر گزارش شده است.

وی یادآور شد: میزان بارندگی در ارومیه نسبت به بلند مدت ۲۵.۰۸ میلی‌متر و نسبت به سال گذشته ۲۴.۰۱ میلی متر کاهش یافته است البته طبق آخرین الگوهای هواشناسی و پیش بینی فصلی در ماه آذر سال جاری بارندگی‌ها فراتر از نرمال خواهد بود.

در کنار این آمار، وضعیت دمایی استان نیز رو به افزایش گذاشته و در سال آبی جاری که از اول مهر شروع شده، میزان دما نسبت به سال گذشته و متوسط بلندمدت بیشتر شده است.

طبق گزارش درج شده در سایت اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، در این مدت، دمای متوسط در آذربایجان غربی حدود ۱۵ سانتی‌گراد بوده که ۱.۶ سانتی‌گراد بیشتر از متوسط دراز مدت و ۱.۸ سانتی‌گراد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است؛ این امر در زمانی اهمیت پیدا می‌کند که میزان دما بر میزان تبخیر آب‌های سطحی اثر می‌گذارد و در تشدید مشکل کم آبی اثرگذار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.