رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد خبر داد: امسال بیش از 10 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب بین‌المللی «کانی‌ برازان» جوجه‌آوری کرده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه امسال بیش از 10 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب بین‌المللی «کانی‌ برازان» جوجه‌آوری کرده اند، گفت: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و قابلیت پرواز جوجه‌ها با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

به گزارش جماران، فاروق سخنور با اشاره به جوجه آوری بیش از 10 هزار پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب بین المللی کانی برازان، گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، هزاران جفت پرنده آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند که همراه جوجه‌های تازه از تخم درآمده در نیزارهای حاشیه تالاب مشغول تغذیه و استراحت بودند.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به کاهش دمای هوا جوجه‌آوری پرندگان در این تالاب کمی دیرتر از سال قبل شروع شده است، اضافه کرد: این پرندگان بومی و مهاجر شامل انواع مرغابی، چنگر، کشیم بزرگ و کوچک، اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی و خروس‌کولی هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و قابلیت پرواز جوجه‌ها با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

وی از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

سخنور اظهار داشت: تالاب بین‌المللی کانی ‌برازان به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.