معاون آب و آبفای وزیر نیرو از انتقال 3.8 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه خبر داد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به انتقال 3.8 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه گفت: با بهره برداری از  سد چپرآباد اشنویه، سالانه بیش از ۴۴ میلیون مترمکعب از آب رودخانه‌های «کانی ره‌ش» و «گادر» به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

به گزارش جماران، قاسم تقی‌زاده خامسی در آیین بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان‌غربی که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد، با اشاره به انتقال 3.8 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه گفت: از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی سدها رهاسازی شده که این مقدار با وجود کاهش بارندگی‌ها ۲ برابر تعهد پایه در نظرگرفته شده برای این دریاچه است.

وی اضافه کرد: از منابع آبی رودخانه‌ها نیز ۲ میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب برای احیای دریاچه ارومیه در این مدت اختصاص یافته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: امسال با وجود اینکه میزان بارش‌ها در آذربایجان‌غربی از سال قبل کمتر بوده اما شرایط آبی این دریاچه بسیار مطلوب است.

خامسی با اشاره به افتتاح سد چپرآباد اشنویه نیز افزود: با بهره برداری از این سد، سالانه بیش از ۴۴ میلیون مترمکعب از آب رودخانه‌های «کانی ره‌ش» و «گادر» به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این سد که در قالب پویش الف، ب، ایران افتتاح شده، با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم احداث شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه سد اشنویه برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌ره‌ش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده  تصریح کرد: این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.

خامسی افزود: با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه "گدار" کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.