«فاضل سلامی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد متخلف از شهرستان‌های همجوار تکاب با حضور در ارتفاعات و کوهستان‌های بخش تخت‌سلیمان نسبت به برداشت غیراصولی و غیرفنی گیاهان خوراکی و دارویی منطقه از جمله ریواس، کنگر و موسیر کرده بودند که هنگام حمل و بارگیری این گیاهان در دام ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی این شهرستان گرفتار شدند.

وی بیان کرد: این افراد بدون داشتن مجوزهای قانونی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با تخریب گسترده مراتع و برداشت بی‌رویه و غیراصولی این گیاهان موجب ریشه‌کنی و از بین رفتن پوشش گیاهی غنی و بکر منطقه می‌شوند.

وی با بیان اینکه برداشت غیراصولی به صورت ریشه‌کنی امکان بازگشت و احیای گیاهان خوراکی و دارویی در مراتع را ازبین می‌بَرد اظهار داشت: در همین راستا با تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی،  ۱۰ نفر از متخلفانی که نسبت به برداشت غیرمجاز و غیراصولی گیاهان خوراکی در ارتفاعات این شهرستان اقدام می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند که پس از توقیف محموله گیاهان و ادوات مورد استفاده آنها، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تکاب ادامه داد: برداشت محصولات فرعی جنگلی از جمله گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی به استناد قوانین منابع طبیعی باید دارای مجور برداشت اصولی و حمل باشد و هر گونه اقدام به ریشه‌کنی گیاهان که موجب نابودی گونه‌های گیاهی در مراتع شود، ممنوع است.

«سلامی» با اشاره به برخورد قاطع با متخلفان و جلوگیری از برداشت غیرقانونی گیاهان خوراکی در تکاب اضافه کرد: متاسفانه هجوم برخی افراد از شهرهای مختلف به ارتفاعات و مراتع بکر تکاب و برداشت غیراصولی و غیرفنی این گیاهان موجب قطع نسل این گونه‌های گیاهی با ارزش منطقه شده و پوشش مراتع و منابع طبیعی این شهرستان را دستخوش تغییرات نامطلوب کرده است.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که با ۲۲۰ هزار هکتار مساحت در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و ۱۶۰ هزار هکتار از مساحت این شهرستان را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

مراتع این شهرستان جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت ترین مراتع و منابع طبیعی کشور به‌شمار می‌رود که پوشش گیاهی خاص و منحصر به‌فردی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.