حجت الاسلام ناصر خدایاری در پیامی که روز پنج‌شنبه به همین مناسبت صادر کرد با بیان اینکه آذربایجان‌غربی مفاخر و هنرمندان بنامی را از هر قوم و نژادی در خود جای داده است اظهار داشت: این هنرمندان سرمایه‌ها وگنجینه‌های ارزشمندی از تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین هستند.

وی آورده است: عاشیق «یوسف اوهانس» هنرمندی شایسته بود که توانست در حوزه موسیقی عاشیقی با تکیه بر صداقت و توانمندی خود آثار ماندگاری به یادگار بگذارد.

وی افزوده است: این هنرمند فرهیخته در وادی موسیقی عاشیقی هنرمندانه و با ظرافت و زیبایی بی‌نظیری حضور یافت و با عشق تمام ساز خود را نواخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از پیام خود افزوده است: فقدان « عاشیق یوسف اوهانس» خلایی جبران‌ناپذیر در حوزه موسیقی عاشیقی است زیرا او عمر خود را صرف این هنر کرده و با آن عجین شده بود بنابراین ظهور هنرمند دیگری چون وی چندان ممکن نیست وچه بسا سال‌ها و قرن‌ها باید به انتظار نشست.

وی تاکید کرده است: جاودانه ساختن نام و یاد و آثار چنین بزرگانی رسالت بزرگ جامعه است و نباید اجازه داد هنرمندان برجسته‌ای چون عاشیق یوسف در غبار زمان به فراموشی سپرده شوند آنها بخش بزرگی از ادبیات و تاریخ و فرهنگ‌ استان و کشور هستند و باید برای همیشه جاوادنه بمانند؛ ساز و نوای او باید بارها از رسانه ملی و در مناسبت‌های مختلف پخش شود تا نسل امروز با بزرگان و فرهیختگان موسیقی عاشیقی آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، عاشیق یوسف اوهانس متولد ۱۳۰۶ شمسی در روستای «دیزج تکیه» ارومیه بود؛ وی فعالیت در موسیقی عاشیقی را از پدر و پدربزرگ خود به ارث برده بود.

این هنرمند نام‌آشنا در شامگاه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ دارفانی را وداع گفت و جامعه موسیقی عاشیقی را در سوگ خود نشاند.

عاشیق یا آشیق هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می‌پردازد و در سال‌های دور به عاشیق، «اوزان» و در خراسان شمالی «بخشی» می‌گفتند.

عاشیق یوسف به همراه فرهاد سلیمی، دوللواباذر، درویش وهاب زاده، محمد  دهقان، اصلان طالبی، عزیز مرادخان، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق‌های بنام آذربایجان‌غربی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.