تورج دماوندی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمان طغیان این بیماری اغلب پاییز و بهار است و مایه کویی طیور نیز در راستای جلوگیری از همین طغیان صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: آماری از تعداد طیور روستایی در ارومیه در دست نیست زیرا اغلب به صورت سنتی و در کنار دامداری و کشاورزی برای تهیه مصرف روزانه اقدام به نگهداری طیور می‌کنند.

وی بیان کرد: فاز اول این طرح سال گذشته با حضور مسوولان استانی و همکاری بسیج سازندگی در ارومیه اجرا شد و فاز دوم نیز هم اکنون در دست اقدام و اجراست.

نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است؛ عامل این بیماری ویروسی از خانواده «پارامیکسوویریده» است که در مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت زمان سه ساعت در ۵۶ درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود.

این ویروس در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود ولی عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در مدفوع زنده می‌ماند.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب‌پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری بوده و اردک و بوقلمون کمترین آسیب‌پذیری را در برابر بیماری نیوکاسل دارند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از عوامل این بیماری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.