رییس هیات کوهنوردی مهاباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاهو محمدی نوجوان با همت این شهرستان که دارای بیماری سندروم داون است توانست ارتفاعات سه‌کانیان از کوه‌های مرتفع این شهرستان را فتح کند.

دیاکو افشردل ادامه داد: با توجه به شرایط جسمانی این توانجوی مهابادی فتح ارتفاع هزار و ۶۵۰ متری با مسافت بالای ۱۴ کیلومتر در ارتفاع یک رکورد محسوب شده و برای اولین در آذربایجان‌غربی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه شاهو محمدی که جزو توانجویان سندورم با استعداد و نخبه کشور است، اضافه کرد: با توجه به توانایی این ورزشکار در برنامه داریم که قله‌هایی با ارتفاع بیشتر را ضمن رعایت نکات ایمنی فتح کند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

شاهو محمدی نوجوان ۱۴ ساله معلول مهابادی که دارای «سندرم داون» است قهرمان شنا و قایقرانی معلولان کشور و رکوردار شنای استقامت معلولان و قهرمان اولین دوره مسابقات استعدادیابی معلولان ( سندروم، اوتیسم و کم‌توان ذهنی کشور ) است.

هم اکنون سه هزار و ۳۰۰ معلول در شهرستان مهاباد تحت پوشش بهزیستی قرار دارند؛ براساس آمار سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۹۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول در ایران وجود دارد.

سندروم داون بیماری ژنتیکی ناشی از وجود یک کروموزم اضافی در جنین انسان است؛ هر جنین انسان هنگام لقاح، اطلاعات ژنتیکی را از طریق ۴۶ کروموزوم (۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر) از والدینش به ارث می برد، در بیشتر موارد بروز سندروم داون یک کروموزوم اضافه به جنین منتقل می شود یعنی ۴۷ کروموزوم دریافت می کند.

این بیماری ژنتیکی دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان ها، مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر در رشد و نمو است.

افراد مبتلا به سندروم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند اما تعداد کمی از مبتلایان به سندروم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.

شهرستان ۲۴۰ هزار نفری مهاباد دارای ۹ هزار ورزشکار در قالب ۴۳ هیأت، ۷۰ باشگاه خصوصی و ۲۰ باشگاه دولتی است.

مهاباد از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های مهم رشته کوهنوردی در کشور مطرح بوده و کوهنوردان این شهرستان در عرصه‌های داخلی و خارجی تاکنون موفق به فتح قله‌های مشهوری در جهان شده‌اند.

سال گذشته نیز «بریتان سلیمانی» کوهنورد هشت‌ساله اهل مهاباد توانست به عنوان اولین دختر نونهال به سومین قله مرتفع ایران (سبلان) صعود کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.