صمد باقری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیل و رسوب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی در پایین‌دست، بهبود وضعیت معیشتی حوضه‌نشینان و تعادل دام و مرتع در زیر حوزه‌های «نختالو»، «قرمزبلاغ»، «باروق» و «آت‌دره‌سی» اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: عملیات آبخیزداری مکمل فعالیت‌های حفاظت از اراضی ملی و بخش‌های جنگل و مرتع است که این فعالیت‌ها به صورت عملیات بیولوژیکی، مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی، مهمترین راه حفاظت خاک و کاهش خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک بوده و می‌تواند عامل مهمی در توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی نیز باشد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز برای اجرای ۲ طرح در بخش آبخیزداری میاندوآب، ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته بود، افزود: چهار میلیارد ریال آن در زیر حوضه روستای «تک‌آغاج» و ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن نیز در زیرحوضه «زارنجی» هزینه شد.

وی بیان کرد: این طرح‌ها به منظور جلوگیری از رسوب گذاری، فرسایش خاک، کمک به پایداری اکوسیستم، بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب های روان از کوهپایه ها به سمت پایین احداث می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش مرتع این شهرستان طی سال گذشته اظهار داشت: حفاظت و قرق مراتع در روستاهای «آغداش»، «منصورآباد»، «تپه‌رش» و «قلعه بزرگ» از توابع بخش مرکزی به مساحت چهار هزار و ۸۰۳ هکتار، کودپاشی در ۱۳۲ هکتار در مراتع روستای «ینگجه» در بخش باروق و بذرپاشی در روستاهای «چاخر احمد و زارنجی» به ترتیب ۲۰۰ و ۵۵ هکتار اجرا شد.

«باقری» با اشاره به اینکه در ۱۵۶ هزار و ۲۷ هکتار از مراتع میاندوآب مدیریت، کنترل چرای دام و ممیزی اجرا شد، گفت: در زمینه اصلاح مراتع و بازسازی معادن متروکه مورد استفاده در سال‌های گذشته  در روستای «قشلاق تلخاب» ۷۷ هکتار شامل ۷۰ هکتار قرق و هفت هکتار احیا شد.

وی با اشاره به «کپه‌کاری» در ۷۷ هکتار از مراتع روستای «لاله‌لو» افزود: همچنین ۱۶۸ مورد پروانه چرای دام در مراتع شهرستان برای هفت هزار و ۱۰۲ واحد دامی تمدید شده و ۱۵۳ میلیون و ۸۰ هزار ریال بابت عوارض تبصره ۲۸(حقوق بهره‌برداری سالیانه مراتع) در مراتع ممیزی شده میاندوآب اخذ شد.

«باقری» اضافه کرد: در راستای تقویت مراتع میاندوآب در سال گذشته ۸۲ تن در روستاهای واقع در حاشیه دریاچه ارومیه ۸۲ تن جو به صورت رایگان توزیع شد.

وی بیان کرد: همچنین در ۱۵ هزار و ۴۲۷ هکتار از مراتع روستاهای «شورجه حمیدیه»، «اربط سفلی»، «قره‌یلک»، «ممه‌کندی»، «جبیک‌لو»، «محمدقلی‌قشلاقی»، «اولامچی» و «آلی‌لو» در بخش باروق طرح‌های حفاظتی و مشارکتی اجرا شد.

در شهرستان میاندوآب بیش از ۱۶۰ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و همچنین ۳۲ هکتار جنگل دست کاشت، شهید قاسمی علیار کندی و حدود ۱۰۰ هکتار جنگل پراکنده در مناطق قره‌یلک، ملحملو و ساینجق وجود دارد.
میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.