عبدالسلام مام‌عزیزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برخورد با واحدهایی که با برداشت شن و ماسه موجبات تخریب عرصه‌های زیست محیطی در این شهرستان می‌شود، در دستور کار قرار دارد که در این راستا، طی هفته‌ گذشته در ۲ نوبت، سه دستگاه کمپرسی و ۲ دستگاه لودر به دلیل برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه گادر در محدوده روستای «خالدآباد» و روستای «نرزیوه» توقیف شد.

وی بیان کرد: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه گادر، نیروهای مدیریت منابع آب و ماموران نیروی انتظامی، شوراها و دهیاری در محل حاضر و موفق به توقیف این ماشین‌آلات شدند.

وی افزود: برداشت غیراصولی و غیرعلمی مصالح از کف رودخانه‌ها، آثار مخربی بر رودخانه و محیط زیست برجا می‌گذارد از این رو از اقشار مختلف مردم، روستاییان، خبرنگاران و سازمان های مردم نهاد دعوت می‌شود در صورت مشاهده برداشت غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه مراتب را به ادارات متولی و فرمانداری انعکاس دهند.

فرماندار اشنویه اظهار داشت: باید پیمانکارانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، مجوزهای قانونی برای برداشت‌ از رودخانه‌ داشته باشند و تمام بندهای لازم در مورد حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی را به طور دقیق رعایت کنند.

«مام‌عزیزی» گفت: دستگاه‌های متولی باید به دور از هرگونه برخورد سلیقه‌ای واحدهای تولیدی را رصد و ضمن انجام بازدیدهای منظم و مستمر، گزارش و نتایج این بازدیدها را به صورت مکتوب به فرمانداری اعلام کنند تا از تخلفات جلوگیری و در موارد لازم مجوز متخلفان لغو و باطل شود.

وی همچنین افزایش خودسرانه قیمت شن و ماسه بدون هماهنگی با کمیته شن و ماسه شهرستان را تخلف ارزیابی کرد و افزود: با گرانفروشی در این زمینه نیز برخورد قانونی خواهد شد. 

طی هفته‌های جاری برداشت شن‌ و ماسه در این شهرستان انتقاداتی به همراه داشت.

اشنویه به دلیل کوهستانی بودن و همچنین جاری بودن رودخانه «گادر» در این شهرستان مکان مستعدی برای برداشت‌کنندگان شن و ماسه رودخانه‌ای فراهم کرده است که تعدادی از افراد سودجو با برداشت‌های غیرمعمول از این رودخانه موجب وارد ساختن لطمات زیادی به محیط زیست شده‌اند.

رودخانه خروشان گادر از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.