مجید پاتو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از مراتع این شهرستان، این تعداد پرونده تخلف را برای دامدارانی که قبل از شروع فصل چرا در مجموع ۲ هزار و ۸۴۰ راس دام را برای چرا به مراتع برده بودند، تشکیل دادند.

وی اضافه کرد: از مجموع پرونده‌های تخلف، ۲۵ فقره پرونده با اخذ جریمه، تعهد کتبی دامدار و تمکین از قانون مختومه شد و ۴۳ پرونده نیز که حاضر به تمکین نبودند، برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارسال شد.

وی افزود: طبق طرح ممیزی، چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت ممنوع است و با متخلفان برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنها نیز باطل می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در خصوص زیان‌های چرای زودرس دام‌ها در مراتع گفت: استفاده از مراتع در این محدوده زمانی، باعث آسیب‌دیدن پوشش گیاهی و لگدکوب‌شدن مراتع می‌شود و این امر به طور مستقیم به زیان دامداران است.

«پاتو» اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌های این فصل و گلی بودن مراتع، چرای زودرس دام باعث تخریب بیشتر مراتع و از بین رفتن گیاهان خوش خوراک در مراتع می‌شود.

وی اظهار داشت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.

وی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی صورت گیرد و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در مهاباد مازاد دام به چرا وجود دارد، گفت: در این شهرستان ۱۷۰ هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند در حالی که هم‌اکنون سه برابر این تعداد دام در این شهرستان وجود دارد که از مراتع استفاده می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: بیش از پنج هزار بهره‌بردار در مراتع این شهرستان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن علوفه را از این مراتع برداشت می‌کنند.

در شهرستان مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.