سامند جوانبخت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شاعر و نویسنده روشن‌دل مهابادی امروز در سن ۵۲ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد فوت کرد.

وی اضافه کرد: پیکر این شاعر روشن‌دل مهابادی قرار است امروز، دوشنبه با حضور تعداد محدودی از بستگان و ادبیات‌دوستان مهابادی در مقبره‌ شعرای آرامستان مهاباد به خاک سپرده شود.

وی افزود: به دلیل احتمال گسترش ویروس کرونا، آیین بزرگداشت این شاعر و نویسنده مهابادی به زمان دیگری پس از فروکش کردن بیماری کرونا موکول می‌شود. 

«ناصر آغابرا» با تخلص شعری «ژاکاو»، سال ۱۳۴۷ در روستای «به‌رده‌ ره‌شان» مهاباد به دنیا آمد وی با وجود اینکه روشندل بود تمامی مقاطع تحصیلی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد را در مدارس و دانشگاه عادی با موفقیت طی کرد.

 وی علاوه بر شاعری و عضویت در انجمن ادبی مهاباد، پژوهشگر ادبیات و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد بود و سه اثر ایشان با نام‌های «که‌ژاوه‌ی دل»، «تریفه‌ی ئاوات» و «کوللاره» (بادبادک) منتشر شده است.

«ناصر آغابرا» شعر را یک صنعت خیال انگیز شاعرانه می دانست و معتقد بود؛ زمانی که موسیقی را از شعر بگیریم در واقع به شکنجه آن کلمات پرداخته‌ایم. 

اشعار کُردی «ژاکاو» به سبب وزن موسیقایی که دارد توسط بسیاری از خوانندگان و شاعران کُرد بازخوانی شده است و شعر مشهور «کانی کانی، تو ئاوینه‌ی ئاسمانی» یکی از شاهکارهای ادبیات کُردی به شمار می‌رود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.