خالد رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان برق با رهاسازی ۲۰۲ میلیون مترمکعب آب از دریچه‌های این سد تولید و وارد شبکه سراسری برق شد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۶ نیز در مجموع ۱۳ هزار و ۱۲۶ مگاوات برق از رهاسازی ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب در نیروگاه سد مهاباد تولید شده بود.

وی حجم ورودی آب به مخزن سد مهاباد را ۴۱.۶ متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این دریاچه به بیش از ۱۵۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیر امور آب مهاباد اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۴.۲۴ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده است که این مقدار ۲ متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است. 

«رحمانی»، با بیان اینکه هم‌اکنون دبی خروجی آب از سد مهاباد هم ۱۸ متر مکعب در ثانیه است، اظهار داشت: رهاسازی آب براساس مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و تا مرز ۴۵ میلیون متر مکعب ادامه خواهد داشت.

وی از شهروندان خواست نسبت به نظافت اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و درصورت مشاهده این گونه موارد از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله مراتب را به اداره اطلاع دهند.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی شهر مهاباد احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد در طول پاییز و زمستان سال گذشته (۱۳۹۸) در این شهرستان ۲۸۵.۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با ۴۳۹.۹ میلی‌متر بارش سال قبل، ۳۵ درصد کاهش یافته و در مقایسه با ۲۷۴.۱ میلی‌متر بارندگی میانگین بلند مدت در این شهرستان چهار درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.