فاطمه آیرم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه طبق برنامه‌ریزی باید فاز سوم واکسیناسیون دام‌ها در پایان سال گذشته انجام می گرفت، به علت شیوع ویروس کرونا این امر با تاخیر و در اوایل بهار آغاز شد.

وی افزود: از ۲۴۵ هزار راس دام، ۲۳۰ هزار رأس گوسفند و بز و ۱۵ هزار رأس گاو و گوساله هستند که به‌صورت همزمان از امروز تا ۳۰ فروردین در تمام روستاهای تابعه شهرستان ماکو واکسینه می شوند.

وی اضافه کرد: بیماری تب برفکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می‌شود و کاهش شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها را به دنبال دارد.  
رییس اداره دامپزشکی ماکو با تأکید بر همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی ماکو عنوان کرد: دامداران مطمئن باشند کارشناسان دامپزشکی اصول ایمنی را برای معاینه و راهنمایی‌های لازم در محل نگهداری دام‌های آنان انجام خواهند داد.
آیرم اظهار داشت: مرحله اول و دوم این واکسیناسیون به ترتیب در ماههای خرداد تا تیر و آذر سال گذشته انجام شده بود.

ماکو یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است.

به گزارش ایرنا ، تب برفکی یا «بیماری دهان و پا»  یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.