عباس آغاز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت چهار گروه دامپزشکی بخش خصوصی و یک اکیپ بخش دولتی طی بهمن و اسفندماه سال گذشته در این شهرستان اجرا و در آن دام‌های ۱۸۴ واحد دامداری صنعتی و سنتی مایه‌کوبی شد.

وی با اشاره به اینکه دام‌های تمامی مراکز پرورش دام صنعتی و سنتی (روستایی) این شهرستان در اجرای این طرح مایه‌کوبی شد اضافه کرد: مایه‌کوبی هر واحد دامداری با استفاده از یک سرسوزن انجام و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن آن عوض می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با قدردانی از همراهی و همکاری خوب دامداران این شهرستان برای اجرای موفق این طرح افزود: دام‌های آبستن سنگین و گوساله‌های کمتر از سه ماه سن زیرپوشش این طرح قرار نمی‌گرفتند.

«آغاز» از دامداران خواست برای جلوگیری از شیوع بیماری دامی، از وارد کردن دام تازه، قبل از انجام مایه‌کوبی و معاینه دام به مجموعه دامداری خود خودداری کنند و صورت هرگونه بروز بیماری در بین دام‌ها می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونیی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

عدم مصرف شیر دام مشکوک به بیماری، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی‌کردن اصطبل‌های آلوده، مایه‌کوبی دام‌ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری‌ها از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.