عباس آغاز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح به صورت رایگان و با مشارکت سه گروه دامپزشکی بخش دولتی در این شهرستان از امروز آغاز شده است و تا ۲۵ بهمن تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اجرای این ۲ طرح به طور همزمان آغاز شده است افزود: پیشبینی می‌شود در اجرای این طرح ۲۱ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز (تب‌مالت) و ۲۴ هزار راس دام نیز علیه بیماری لمپی‌اسکین مایه‌کوبی شوند.

وی با اشاره به اینکه دام‌های تمامی مراکز پرورش دام صنعتی و سنتی (روستایی) این شهرستان در اجرای این طرح مایه‌کوبی می‌شود، اضافه کرد: مایه‌کوبی هر واحد دامداری باید با یک سرسوزن انجام شود و در صورت مشهود بودن هر نوع بیماری در هر دام، سرسوزن پس از مایه‌کوبی عوض می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه دام‌های آبستن سنگین و گوساله‌های کمتر از سه ماه سن زیرپوشش این طرح قرار نمی‌گیرند، افزود: دامداران درصورت هرگونه سوالی در مورد اجرای این طرح می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ با شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

«آغاز»، همچنین از دامداران خواست برای اجرای موفق این طرح با گروه‌های مایه‌کوبی همکاری لازم را داشته باشند تا از ابتلای دام‌ها به این بیماری جلوگیری و در این مدت از وارد کردن دام تازه به مجموعه دامداری خود خودداری کنند.

بیماری بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونیی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی مختص گاو و گوساله است و با علایم تب، برجستگی و  تاول‌های پوستی، کم‌اشتهایی، ورم دست و پا و لنگش در دام‌ها بروز می‌کند و از جمله عوارض آن کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و آسیب‌های پوستی است؛ میزان واگیری بالا و تلفات کم از ویژگی‌های بیماری به شمار می‌رود.

مهاباد دارای بیش از ۳۳۰ هزار راس دام شامل ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۰ هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.