رسول جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر شیوع بیماری کرونا و بی‌رغبتی مردم به استفاده از شیر و لبنیات، شیر مازاد دامداران در آذربایجان غربی به ۲۵۰ تن افزایش یافته و ضرر بسیار زیادی را به این قشر وارد کرده است.

وی بیان کرد: کاهش قدرت خرید مردم، هجمه‌های نادرست غیر علمی و شایعات بی اساس علیه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی موجب شده تا بخشی از مردم خود را از مصرف این ماده غذایی ارزشمندو سودمند محروم کنند.

وی ادامه داد: کاهش شدید صادرات به دلیل مسایل کنونی کشور نیز باعث شده تا کارخانجات فرآورده‌های لبنی از دریافت شیر خام امتناع کنند که این موضوع سبب ایجاد شیر خام مازاد در استان شده است.

جلیلی با بیان اینکه در کل کشور روزانه ۶ هزار و ۸۰۰ تن و در استان ۲۵۰ تن شیر خام مازاد بر مصرف دامداران تولید می‌شود، گفت: این موضوع موجب شده تا دامداران توان فروش شیرخام به عنوان یک ماده بسیار فساد پذیر را از دست داده و ادامه این روند باعث ضرر و زیان زیادی برای دامداران خواهد شد.

وی بیان کرد: برای رفع این موضوع مکاتباتی در کشور انجام و مقرر شده تا در خصوص امکان افزایش تولید شیر خشک و آزادسازی صادرات شیرخشک به میزان روزانه ۶۰۰ تن اقداماتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای رفع بخشی از مشکل دامداران استان نیز طی جلسه‌ای با حضور مسولان استانی مقرر شده تا شرکت پگاه ارومیه با وجود محدودیت ظرفیت، روزانه حدود ۶۰۰ تن شیر مازاد برنیاز کارخانه جهت تولید شیرخشک با قیمت توافقی خریداری و نیز نسبت به ایجاد سیستم تولید شیر خشک در محل کارخانه اقدام کند.

سالانه ۳۵۰ هزار تن تن شیرخام توسط دامداران استان آذربایجان‌غربی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.