از واژه‌ای همدلی به معنای توانایی درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران و استفاده از این دانسته‌ها برای مدیریت رفتار استفاده می‌شود، واژه ای که این روزها در ابعاد مختلف در شهرستانی همچون بوکان به کرار و با اشکال مختلف دیده می‌شود.

مردم این خطه معتقدند که همه در رابطه با بیماری کرونا در سطح این شهرستان مسوولند و با همدلی و همراهی هرچه بیشتر باید به مقابله با آن رفته و آن را شکست دهند.

به اعتقاد آنها هرچند که کرونا یک بیماری جدید و ناشناخته است و در حال حاضر داروی خاصی در رابطه با آن وجود ندارد، اما با همدلی و همبستگی و با انجام اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی می‌توان جلوی انتشار این بیماری را گرفت.

عزم و اراده همگانی برای شکست بیماری کرونا در میان مردم وجود دارد

سرپرست فرمانداری بوکان می‌گوید: همه تلاش مسوولان در کنار مشارکت‌های مردمی نشان از یک عزم و اراده همگانی برای کنترل این بیماری و شکست این  ویروس دارد که این امید را روز به روز در دل مردم بیشتر می‌کند.

 لقمان خسروپور گفت: پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا نیازمند مشارکت همه گروه‌ها و آحاد جامعه است و در این راستا باید از ظرفیت خیران برای تجهیز امکانات و اقلام بهداشتی بیشتر بهره برد.

 وی ادامه داد: در روزهای نخست شیوع این ویروس در بوکان با دعوت از چندین نفر از خیران و فعالان اقتصادی بوکان جلسه‌ای تشکیل شد و خیران این شهرستان یک میلیارد ریال برای تجهیز و خرید اقلام بهداشتی جهت مقابله با بیماری کرونا برای بیمارستان شهید قلی‌پور را تعهد کردند که این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مبلغ تعهد شده توسط خیران این شهرستان برای تهیه مواد بهداشتی برای کادر و پرسنل بیمارستان از جمله خرید ماسک «ان ۹۵» تهیه لباس‌های حفاظتی و ایجاد بیمارستان پشتیبان و تجهیز آن و نیز خرید چندین دستگاه طب‌سنج حرارتی برای غربالگری اقدام شد.

سرپرست فرمانداری بوکان از برگزاری بیش از ۹ جلسه کارگروه ستاد پیشگیری از کرونا در این شهرستان با حضور مسوولان، خیران، رسانه‌های جمعی، بازاریان و اصناف خبر داد و اظهار داشت: باید برای مقابله با این ویروس همه پای کار بیایند و تمام ظرفیت‌های گروه‌های جهادی، خیران و آحاد مردم برای ریشه‌کنی این بیماری به‌کار گرفته شود.

«خسروپور»، با اشاره به اینکه بحث کنترل ویروس کرونا در راس برنامه‌های شهرستان بوکان است، گفت: سعی و تلاش همه مسوولان این شهرستان و دستگاه‌های اجرایی کنترل این ویروس و جلوگیری از شیوع آن است که به‌صورت شبانه‌روزی و با تمام توان در حال اجراست.

وی گفت: در طول چند هفته گذشته اقدامات خوبی در سطح شهرستان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم انجام شده که مهم‌ترین آن تعطیلی بازار به مدت ۲ هفته است که این امر مهم از هفته گذشته آغاز شده و همچنان تا پایان سال ادامه دارد.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی درون شهری و داخل شهری به حالت تعلیق درآمده و در  ورودی‌های شهر تیم‌های غربالگری و گندزدایی خودروها فعال شده و ورود و خروج از چهار طرف شهر کنترل می‌شود.

تولید ماسک در مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای و آموزش و پرورش 

رییس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای بوکان گفت: خط تولید ماسک در این مرکز با همکاری شبکه بهداشت و درمان، خیران و فرمانداری این شهرستان راه‌اندازی شده است که با فعالیت این واحد روزانه بیش از هزار عدد ماسک و در کل بیش از ۱۰۰ هزار عدد ماسک تولید و در اختیار شبکه بهداشت و درمان بوکان قرار می‌گیرد.

جعفر رحمانی افزود: در کنار این سازمان شبکه بهداشت و درمان بوکان با استقرار یک دستگاه تولید ماسک و آموزش و پرورش بوکان نیز با استفاد از ظرفیت هنرستان‌های دخترانه و مربیان آنها نیز اقدام به تهیه ماسک برای توزیع در جامع با نظارت شبکه اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: پارچه مورد استفاده برای تهیه ماسک توسط خیران و با همکاری شبکه بهداشت و درمان تهیه و دوخت آن توسط مرکز فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان انجام می‌شود.

عملیات غربالگری به صورت شبانه‌روزی انجام می‌گیرد

رییس هلال احمر بوکان می‌گوید: تب‌سنجی از سرنشینان خودروهای ورودی به شهرستان در مبادی میاندوآب، شاهین‌دژ، سقز و مهاباد در سه شیفت از ساعت هشت صبح تا ۲۴ شب توسط ۳۰ نفر از امدادگران با همکاری عوامل نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، شبکه بهداشت و درمان و شهرداری انجام می‌شود.

انور بیادار با بیان اینکه ضدعفونی کردن دست‌های سرنشینان داخل خودرو با اسپری‌های ضدعفونی کننده جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در مبادی ورودی شهر نیز انجام می‌شود، افزود: در راستای تامین بخشی از نیروی انسانی پشتیبان شبکه بهداشت و درمان شهرستان، ۲۱ نفر از داوطلبان دانشجوی رشته پرستاری که بیشتر در ترم‌های هفت و هشت تحصیلی هستند بکارگیری می‌شوند.

وی گفت: فعالیت چشمگیر در فضای مجازی جهت آموزش عمومی شهروندان به عنوان یکی از وظایف همیشگی و سازمانی هلال احمر در راستای ارتقای سطح دانش و اطلاعات مردم عزیز درخصوص راه‌های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی جهت مقابله با اشاعه ویروس کرونا صورت گرفته است.

بیادار با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در سطح شهر بویژه مناطق حاشیه شهر با بلندگو و سیستم صوتی جهت تبیین خطر ویروس کرونا با هدف، ماندن در خانه به عنوان بهترین راهکار پیشگیری انجام شده، اضافه کرد: تلاش هلال احمر در کنار تمامی ارگان‌های دولتی و انجمن‌های مردم نهاد برای کنترل کرونا ادامه دارد.

مبارزه با دروغ‌پردازی شبکه‌های معاند نظام وظیفه رسانه‌ها است

مسوول سایت خبری «کانی‌پرس» معتقد است: وظیفه اصلی و خطیر رسانه‌های داخلی ما آگاه‌سازی مردم برای مقابله و گسترش کرونا بوده و چندین یادداشت و گزارش نیز در این حوزه تهیه و در خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است.

خالد حسین زاده ادامه داد: همچنین در این ایام دومین و مهم‌ترین هدف رسانه‌ای ما مبارزه با شایعات ضدانقلاب در راستای ایجاد جنگ روانی علیه مردم بوده که در این راستا نیز کارهای خوبی برای تنویر افکار عمومی انجام گرفته است که ادامه دارد.

وی افزود: رسانه‌های ما همواره به عنوان یک رسانه انقلابی در راستی خنثی کردن تهدیدات رسانه‌ای دشمن گام برمی‌دارد و در این راستا سایت خبری کانی پرس نیز با تهیه گزارش‌های ویژه و کارهای موشن‌گرافی سعی داشته و دارد که مردم را از اخبار دروغ دور ساخته و اخبار درست را در اختیار آنها قرار دهد.

حسین زاده افزود: جدای از مسوولان و مردم، نهادهای مردم نهاد نیز با راه‌اندازی کمپین‌های مختلفی به طور ویژه در حال آگاه‌سازی جامعه در راه پیشگیری و مبارزه با این ویروس هستند که این همدلی و همراهی در طول تاریخ این شهرستان بی‌نظیر بوده است.

وی گفت: بی‌شک روح خلاق، مشارکت‌پذیر و متعهد مردم بوکان نیز می‌تواند در این روزهای سخت، تاریخی ماندگار را برای این شهرستان به ثبت برساند.

اطلاع‌رسانی و انعکاس درست اخبار مروبط به کرونا برای شرایط فعلی کشور الزامی است

یک دیگر از فعالان عرصه رسانه و مسوول سایت صدای بوکان گفت: رسانه ما که مخاطبان خاص خود را دارد ضمن اطلاع رسانی و انتشار مستمر آمار و اطلاعات شیوع ویروس کرونا، یادداشت و تحلیل‌هایی را نیز از صاحب نظران حوزه‌های سلامت، علوم اجتماعی و رسانه را در راستای توجه به مقوله امیدآفرینی و کاهش استرس در جامعه، در رسانه خود منتشر کرده است.

اقبال مرادی اظهار داشت: در این راستا سعی کرده‌ایم علاوه بر انعکاس خبرهای واقعی و درست به صورت روزانه، امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه را در اولویت خبرهای خود قرار دهیم.

وی گفت: ایجاد نشاط اجتماعی و روحیه‌دهی به وسیله رسانه‌ها در این برهه از زمان از وظایف رسانه‌ها است که همچنان باید تداوم داشته باشد.

با کمپین «در خانه بمانید» به مبارزه با کرونا رفته‌ایم

یکی از شهروندان بوکانی نیز می‌گوید: اعضای خانواده هفت نفره ما با عضویت در پویش «سهم من در بحران کرونا» و کمپین‌هایی با عناوین «در خانه بمانید» و «کرونا را شکست می‌دهیم» با ماندن در منزل در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

محمد صالح عبدی افزود: با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس کرونا، رفت و آمد کمتر شهروندان به بیرون از منزل به پیشگیری و مهار آن کمک می‌کند و مردم نباید به جز ضرورت و برای خرید مایحتاج عمومی و کارهای ضروری در این روزها از منزل خارج شوند.

وی اضافه کرد: همه مردم باید با مانده در خانه زنجیره شیوع این بیماری مرموز را قطع کرده تا بزودی در آینده ای نزدیک بتوان این بیماری را شکست داد.

رعایت موارد بهداشتی نقش مهمی در ریشه‌کنی کرونا دارد

لقمان عبدالله‌زاده کارمند بانک نیز معتقد است: رعایت نکات بهداشتی باید مورد توجه همه شهروندان قرار بگیرد که از مهم ترین آنها زدن ماسک برای افراد بیمار و کسانی که با بیماران سروکار دارند و همچنین شست و شوی مرتب دست ها با صابون و یا مواد ضدعفونی و دست ندادن و روبوسی نکردن و رعایت فاصله یک و نیم متری با افراد مشکوک به بیماری و استفاده نکردن ار وسایل مشترک و عمومی است.

وی با بیان اینکه بدون مشارکت مردم نمی‌توان به موفقیت رسید، افزود: برای مقابله با کرونا باید مردم پای کار باشند و امروز برای مقابله با این ویروس همراهی و مشارکت مردم نیاز است تا آسیب‌ها به حداقل برسد و از بحران عبور کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم ویروس کرونا را شکست دهیم باید همه مشارکت کرده، توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم تا از این بحران عبور شود.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

بر اساس آخرین آمار، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی ۲۵۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و از این تعداد ۱۴ نفر تاکنون فوت کرده‌اند.

طبق آخرین آمار، ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۸۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.