همه چیز از چین شروع شد، شاید اسم شهر «ووهان» که پیش از این برای بسیاری از مردم دنیا ناآشنا بود، دیگر هیچوقت از ذهن‌مان پاک نشود، شهری که باعث شد امروز بیش از ۱۱۰ هزار نفر در جهان درگیر ویروسی به نام کرونا شوند و جدا از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، چندین هزار نفر از مردم نیز قربانی شوند.

در این میان کشور ما نیز از این بحران بی‌بهره نماند و از اولین کشورهایی بود که میزبان این مهمان ناخوانده شد تا آذربایجان‌غربی و به تبع آن شهرستان اشنویه هم با سه بیمار مبتلا تا زمان حاضر، درگیر شود.

شهرستان اشنویه با وجود اینکه در آیین‌های خاکسپاری جهان پهلوان سیامند رحمان شاهد حضور چند هزار نفری مردم بود، در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان وضعیت مطلوبی در مدیریت بیماری کرونا دارد که شاید بخشی از آن به دلیل جدیت مسوولان و بخش دیگر در پی همکاری رو به گسترش مردم به دست آمده باشد.  

به کارگیری تمام ظرفیت‌های شهرستان علیه کرونا

فرماندار اشنویه می‌گوید: از نخستین روزهای شیوع این بیماری در کشور به کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان اشنویه جهت مقابله با شیوع آن در اولویت کاری قرار گرفت.

عبدالسلام مام‌عزیزی افزود: پس از بررسی‌های همه‌جانبه و جلسات مکرر، تعطیل کردن صنوف و مشاغل فراوان در بازار اشنویه، ضدعفونی و سمپاشی مکرر معابر سطح شهر، روستاها و مدارس، نظارت مکرر بر نانوایی‌ها، کنترل مبادی ورودی شهر و ایجاد ایستگاه‌های غربالگری در این شهرستان به اجرا درآمد.

وی افزود: روزانه جهت بررسی اوضاع، اکیپ فرمانداری و ادارات مرتبط بازرسی‌های لازم را در سطح شهر انجام می‌دهند که همراهی شهروندان در اجرای برنامه‌های مقابله با شیوع این بیماری ستودنی است.

وی با بیان اینکه نقش سازمان‌های مردم‌نهاد نیز غیرقابل انکار است افزود: ضدعفونی و سم‌پاشی تمام سطح شهر و روستاها با همراهی این عزیزان و شهرداری انجام گرفته ضمن آنکه نقش سمن‌ها و رسانه‌ها نیز در زمینه اطلاع رسانی و کنترل موضوع کرونا بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.

ماندن مردم در خانه و رعایت موارد بهداشتی

رییس شبکه بهداشت و درمان اشنویه نیز گفت: خوشبختانه با همراهی و هماهنگی ادارات و مردم تاکنون اشنویه جزو شهرهایی است که کمترین میزان آمار مثبت قطعی کرونا را داراست.

ابوبکر افشنگ افزود: مردم باید توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا را جدی بگیرند زیرا بهترین راهکار در این مورد حضور در منزل و به عبارتی قرنطینه خانگی است.

وی با تاکید بر تجمع نکردن در مراکز خرید، فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و شب نشینی‌های گروهی، اظهار داشت: خوشبختانه مردم این شهرستان به این نکات به خوبی عمل کرده‌اند.

وی افزود: اکیپ‌های بهداشت و درمان این شهرستان نیز در سریع‌ترین زمان، اقدامات لازم را انجام داده‌اند و در ورودی شهر در ایستگاه‌ای غربالگری حضور دارند و همچنین در سطح شهر با بلندگو و راه‌اندازی کارناوال‌های بهداشتی در حال اطلاع‌رسانی هستند؛ در روستاها نیز اقدامات لازم انجام گرفته است.

وی افزود: ماندن مردم در خانه و رعایت بهداشت کمک بسزایی به کنترل شیوع ویروس کرونا دارد و مردم همچنان این نکته را در اولویت اقدامات خود انجام دهند.

 همه با هم علیه کرونا

نایب رییس انجمن مردم نهاد «ژینکو» و عضو جامعه مدنی اشنویه می‌گوید: از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور و پس از برگزاری جلسات مکرر با فرمانداری و شورای شهر کمپین «مبارزه با کرونا» در این شهرستان راه‌اندازی شد.

فاروق احمدی افزود: هدف از ایجاد این کمپین، فرهنگ‌سازی و اقدام عملیاتی علیه شیوع بیماری کرونا بود که خوشبختانه با همراهی و استقبال فراوان مردم مواجه شد و هم‌اکنون نیز با قوت تمام در این شهرستان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون و در هفت نوبت سم‌پاشی و ضدعفونی سطح شهر با کمک‌های مردمی و استفاده از تراکتورهای شخصی با مصرف بیش از ۱۵۰ هزار لیتر انجام شده و پوسترهای مرتبط در زمینه آگاه‌بخشی مردم در نانوایی‌ها، بین تاکسیرانان و سوپرمارکت‌ها توزیع شده است.

وی بیان کرد: این انجمن در فضای مجازی نیز فعال است و با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان، آخرین توصیه‌های پزشکی را در فضای مجازی منتشر می‌کند که محور آنها بر ماندن در خانه و توجه به رعایت بهداشت فردی توسط مردم است.

تعطیلی داوطلبانه اماکن تجاری

یکی از شهروندان اشنویه معتقد است که «مشارکت مردم به خصوص ماندن در منزل می‌تواند به عنوان سهم هر شهروند در این بحران نقش مهمی در کاهش و پیشگیری از این بیماری داشته باشد، لذا انتظار دارد که شهروندان تنها در صورت نیاز جدی از منازل خارج شوند».

بهزاد سوار افزود: جمع قابل توجهی از مغازه‌داران با وجود مشکلات مالی که با آن دست به گریبان هستند مغازه‌های خود را به طور داوطلبانه تعطیل کرده و با ماندن در خانه به وظیفه خود برای عبور از سد کرونا بخوبی عمل کردند.

وی با بیان اینکه باید بیماری کرونا را جدی بگیریم، اظهار داشت: شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، ماندن در خانه، پرهیز از مسافرت و کاستن از آمد و شدهای غیرضروری در شهرها، توجه به نکات بهداشتی در سوختگیری خودروها و خرید مایحتاج عمومی، دور شدن از ترس و هراس بی‌مورد و در عین حال سرسری نگرفتن این بیماری از جمله راهکارهایی برای کنترل کروناست که شهروندان اشنویه‌ای به خوبی آن را در حد توان رعایت می‌کنند.

اطلاع‌رسانی شفاف و امیددهی، سهم خبرنگاران شهرستان

مدیر کانال تلگرامی «شنوهوال» می‌گوید: به عنوان یک فرد رسانه‌ای تمام سعی و تلاش خود را جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت مقابله با شیوع این بیماری به کار گرفته‌ام تا با این طریق به رسالت سنگینی که بر دوش دارم، عمل کنم.

صدیق پیغامی افزود: شکست ویروس کرونا همت همگانی و مشارکت عمومی برای ماندن در خانه و حفظ بهداشت فردی را می‌طلبد و در این راستا سهم رسانه‌ها در ترویج این فرهنگ کارساز و راهگشاست.

وی با بیان اینکه همه مردم اکنون در مقابله با شیوع ویروس کرونا باید خود را مسوول بدانند، اضافه کرد: در این راستا رسانه‌ها باید اخباری را منتشر کنند که مردم به این باور برسند که تنها با در خانه ماندن است که امکان قطع زنجیره انتقال بیماری همه‌گیر کرونا وجود دارد.

پیغامی گفت: رسانه‌ها به عنوان کانال انتقال اطلاعات، ایجاد همدلی و گسترش اعتماد اجتماعی در فضای کرونازده کنونی نقش محوری دارد و ضمن انتشار شفاف اخبار باید امیددهی و بالا بردن روحیه مردم را نیز مدنظر داشته باشیم.

ایجاد فضای شاد و مبارزه با ترس از کرونا در بین کودکان

مربی پیش‌دبستانی دخترانه معرفت اشنویه معتقد است که «در چنین شرایطی که دانش‌آموزان از فضای مدرسه دور هستند نباید بحث آموزش را کنار گذاشت بلکه باید از طریق فضای مجازی در این زمینه نهایت استفاده را کرد».

شرمین رون گفت: از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا با دانش‌آموزان و والدین آنها انجام داده و همگی به «پویش در خانه می‌مانم» پیوسته‌ایم و در کنار آن بحث آموزش دانش‌آموزان را نیز دنبال می‌کنیم. 

وی گفت: ما نیز به عنوان گروهی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش در برابر بیماری کرونا مسوولیم و باید با رعایت تمامی موارد بهداشتی جهت مقابله با آن سهم خود را در این زمینه ایفا کنیم.

رون گفت: متاسفانه ممکن است برخی خانواده با در نظر نگرفتن عواقب ایجاد ترس از کرونا در بین کودکان مشکلاتی را ایجاد کنند که از طریق فضای شاد و بازی‌های سرگرم‌کننده و فضای مفرح در گروه‌های ایجاد شده بر این مشکلات چیره شده‌ایم. 

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.