دکتر علی‌احمد آقاپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: راه‌های پیشگیری توجه به مواردی ساده است که شامل شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون به طور مداوم و در هر زمان، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی، پوشاندن دهان و بینی خود هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا قسمت بالای آستین، رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری از افراد بیمار، پرهیز از تماس دست‌آلوده به چشم، بینی و دهان خود، خودداری از رهاکردن دستمال کاغذی مصرف‌شده در محیط، مصرف نکردن مواد غذایی نیم‌پز و خودداری از تماس با حیوانات اهلی و وحشی است.

وی همچنین توصیه کرد که پس از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام اعم از گوشت و سایر محصولات مانند مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو، ظروف، تخته و چاقویی که استفاده شده است را بلافاصله با آب و مواد شوینده بشوییم و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته خودداری کنیم.

وی بیان کرد: ویروس کرونا اغلب از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می‌شود بنابراین دست‌هایتان را قبل از شست‌وشوی کامل با آب و مایع دستشویی، به صورت خود نزنید.

وی اظهار کرد: هر روز باید چندین بار دست‌هایتان را با آب گرم و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید و  اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همراه‌ خود یک مایع ضدعفونی‌کننده کوچک داشته باشید تا در محیط‌های عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی، بانک و خیابان که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیا، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.

دکتر آقاپور گفت: اگر نزدیک شما، کسی سرفه یا عطسه کرد، فوری دهان و بینی‌تان را ببندید و حتی‌المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه‌های انتقال کرونا تنفس است.

وی افزود: اگر مسوول اشیایی هستید که دست‌های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها را به کرات ضدعفونی کنید.

وی بیان کرد: میوه‌ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید و از آنجا که غذای آلوده از راه‌های انتقال کروناست؛ از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیرمطمئن خودداری کنید.

به گزارش ایرنا ۱۹۳ نفر در آذربایجان‌غربی به این بیماری مبتلا شده و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.