حجت‌الاسلام ناصر خدایاری روز یکشنبه در نخستین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی افزود: این کمیته باید در سریع‌ترین زمان ممکن راهبردی برای اطلاع‌رسانی موثر تنظیم کند و همه فعالان عرصه رسانه را به میدان بکشد.
وی بیان کرد: نگاه خرد به موضوع کرونا بر خود بیماری متمرکز است ولی با نگاه کلی‌تر می‌توان به ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مناسبات بین‌المللی و غیره نیز توجه کرد؛ بحران کرونا فراتر از موضوعاتی چون اقلام بهداشتی و آمار مبتلایان است و رسانه‌ها باید نسبت به این موضوع هم نگاه خرد داشته باشند و هم کل. 
وی با اشاره به اینکه انسان‌ به اندازه‌ای که خطر را درک کند از خودش واکنش نشان می‌دهد، بیان کرد: توجه به حسی که مردم نسبت به بیماری کرونا دارند ضروری است؛ کنش خودمراقبتی برخی‌ها تحت تاثیر رسانه ملموس است اما برخی دیگر حسی نسبت به این موضوع ندارد. 
رسانه‌ها در خصوص محل‌های تجمع و انتقال کرونا، موارد خودمراقبتی، ضرورت خودقرنطینگی و اهمیت مشارکت مردم باید اطلاع‌رسانی کرده و از تزریق یاس و ناامیدی دوری کنند.
وی بیان کرد: در رسانه‌ها به ادبیات مبارزه با ویروس کرونا و بازتاب روان‌شناختی آن‌ها کمتر توجه شده‌است و جمله‌هایی خنثی همچون «در خانه بمانیم» برای درک موضوع و جلب مشارکت مردم کفایت نمی‌کند. 
وی بیان کرد: ادبیات رسانه‌ها باید در خصوص کرونا، رسا و منطقی و متناسب با کارزار مبارزه باشد و تاثیر منفی کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را کاهش دهد. 
وی اضافه کرد: در تولید محتوای متنی مشکل وجود دارد و باید توجیه‌ها در سایه محتوای متنی حرفه‌ای به رفتار تبدیل شود وگرنه امکانات و زیرساخت‌های درمانی پاسخگوی تعداد بیماران بستری نخواهد بود. 

خانه‌نشینی تنها واکسن ویروس کرونا است و رسانه‌ها نسبت به معرفی این واکسن اقدام کنند 

وی تنها واکسن ویروس کرونا را خانه‌نشینی عنوان کرد و افزود: بیمارستان عاری از ویروس کرونا برای مجروحان جشن چهارشنبه آخر سال وجود نخواهد داشت و رسانه‌ها از همین فرصت باید برای فرهنگ‌سازی در زمینه دوری از وسایل آتش‌بازی استفاده کنند. 
وی همچنین به در پیش بودن نوروز و خطری که بیخ گوش مسافران قرار دارد، اشاره کرد و افزود: مردم باید از دید و بازدید و سفر نوروزی خودداری کنند و رسانه باید در این زمینه آگاهی‌بخش باشد. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.