به گزارش ایرنا، بیماری اپیدمیک کرونا که با شیوع بالا در دنیا معروف شده‌است، از روز آخر بهمن امسال در ایران رونمایی شد و رفته رفته و روز به روز بر تعداد مبتلایان به آن و استان‌های درگیر افزوده شد.

در حالی که در هفته نخست، کمتر از ۱۵ استان درگیر این بیماری بود، در پایان روز دوازدهم، این رقم به ۲۶ استان رسید و پنج استان از این بیماری عاری اعلام شد.

البته در بین استان‌هایی که در نقشه ایران با رنگ قرمز کم‌رنگ به عنوان استان‌های درگیر شناسانده شده‌بود، نام ‌آذربایجان‌غربی هم دیده ‌می‌شد ولی نکته مهم در این خصوص، ابتلای تنها یک نفر به این بیماری در استان و بهبود یافتن این فرد بود که در آمار اعلامی، بهبودی این فرد در کشور بیان نشد.

این آمار نشان ‌می‌دهد که ‌آذربایجان‌غربی نظیر دیگر بحران‌ها از جمله زلزله اخیر در قطور خوی و بحران سیل سال گذشته در چندین استان، موفقیت خوبی تاکنون در بحران کرونا نیز کسب کرده که ‌می‌توان از جمله مهمترین دلایل آن را پیش‌بینی مناسب خطر و پای کار بودن نهادهای مختلف ارزیابی کرد.

در روزهای اخیر که بحران کرونا در کشور ایجاد شده و رفته رفته به دوره پیک خود ‌می‌رسد، مسوولان ارشد استانی و همچنین مسوولان بخش‌های مرتبط همواره بر اجرای کامل طرح‌های پیشگیرانه از سوی مسوولان و مردم تاکید کرده‌اند که همین تاکید مستمر، ذهن مردم و دستگاه‌های دخیل را همواره در خصوص بحران، بیدار نگه ‌می‌دارد.

تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر تداوم روند پیشگیری از کرونا در بالاترین سطح 

استاندار آذربایجان‌غربی که نظیر بحران‌های گذشته، فرماندهی مقابله با این بحران را نیز در استان انجام ‌می‌دهد، در جلسه ویژه ای که در این خصوص تمهید شده بود، با اشاره به لزوم توجه همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای انجام کامل اقدامات پیشگیرانه گفت: روند شیوع کرونا در استان، نگران‌کننده نیست ولی باید پیشگیری در بالاترین سطح انجام شود.

محمدمهدی شهریاری افزود: همه مسوولان بر اساس برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی و وزارت بهداشت عمل کنند و برای دسترسی آسان مردم به اقلام بهداشتی و ضدعفونی نیز از ظرفیت‌های ویژه استانی استفاده شود.

وی با قدردانی از جانفشانی کارکنان بیمارستانی در این برهه حساس اضافه کرد: فروشندگان و کسبه در فروش اقلام پیشگیرانه با وجدان کاری انجام وظیفه کنند و ما نیز باید بیش از پیش در وظایف مان با وجدان باشیم و کوتاهی نکنیم.

وی با اشاره به لزوم اجرای کامل مصوبات این ستاد بیان کرد: باید برای اجرایی کردن آنها از جمله ضدعفونی‌کردن اماکن آموزشی و تجمعی مردم و نیز تسهیل در دسترسی به اقلام پیشگیرانه سرعت داده شود.

استاندار ‌آذربایجان‌غربی تاکید کرد: از مردم انتظار داریم تا اخبار درست را از طریق رسانه‌های رس‌می‌و در استان نیز توسط سخنگوی ستاد پیگیری کنند تا با تلاش همگانی بر این آزمون نیز فائق آییم.

شهریاری با اشاره به لزوم همکاری بیشتر سخنگوی استانی ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا با رسانه‌ها اظهار کرد: در شرایط امروز، انجام رفتارهای منطقی و دوری از رفتارهای هیجانی و بدون پشتوانه عل‌می‌می‌تواند در سرعت بخشی به دستیابی به فضای آرام موثر باشد.

وی از فعالان فضای مجازی خواست تا جامعه را به سمت رعایت هر چه بیشتر موارد بهداشت فردی سوق دهند و از ایجاد تنش روانی در جامعه پرهیز کنند.

وی همچنین بر آمادگی بیش از پیش بیمارستانها برای بستری بیماران تاکید کرد و گفت: امیدواریم موفقیت‌های این مدت در راستای پیشگیری از کرونا در استان، در روزهای آتی نیز با تلاش بیشتر ادامه یابد.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین با رصد کامل مشکلات مردم استان در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا، مشکل محلول ضدعفونی و اقلام پیشگیرانه را یکی از این مشکلات حس کرد و بدون فوت وقت، به صورت میدانی از وضعیت تولید این بخش بازدید کرد.

شهریاری در این بازدید با اشاره به اینکه روزانه ۲۲ هزار لیتر الکل در استان تولید می‌شود و ۶۰۰ هزار لیتر الکل ذخیره نیز موجود است، گفت: مشکلی در ارتباط با تامین محلول ضدعفونی‌کننده در استان وجود ندارد.

وی افزود: همه ارکان استان برای مبارزه با کرونا بسیج شده‌است و انتظار می‌رود مردم با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیرضروری در این مبارزه نیز پیروز شوند.

وی اضافه کرد: همانطور که انتظار داریم اغلب فروشندگان و کسبه در فروش اقلام پیشگیرانه با وجدان کاری انجام وظیفه می‌کنند و ما نیز باید بیش از پیش در انجام وظایف‌مان با وجدان باشیم و کوتاهی نکنیم.

تولید محلول ضدعفونی در آذربایجان‌غربی ۲۴ ساعته شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از روز جمعه تولید ۲۴ساعته محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست، صورت و سطوح برای مقابله با ویروس کرونا در یکی از واحدهای شهرک صنعتی فاز ۲ آغاز شده و به‌زودی تمام نیاز استان در این خصوص برطرف خواهد شد.

جلال غفارزاده افزود: پس از  شیوع ویروس کرونا، خط تولید یکی از واحدهای تولیدی به تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده تغییر یافت و این واحد هم‌اکنون تولید با حداکثر ظرفیت به‌صورت شبانه‌روزی آغاز کرده تا ابتدا نیاز مرکز استان و استان را رفع کرده و در فاز بعدی استان‌های دیگر را نیز پوشش دهد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون، محلول ضدعفونی‌کننده دست و صورت در ۲ حجم ۵۰۰ سی‌سی و ۱۰ لیتری و محلول پاک‌کننده سطوح در ۲ حجم در حال تولید است و قرار است طی روزهای آینده، ژل ضدعفونی کننده دست و صورت نیز تولید شود.

وی ظرفیت تولید این واحد را روزانه ۳۰ تُن درصورت تامین مواد اولیه اعلام کرد.

وی اظهارکرد: از روز شنبه، پخش عمومی‌محلول‌های ضدعفونی در تمام داروخانه‌های شهر ارومیه به‌صورت محدود آغاز شده و ادامه خواهدداشت ضمن اینکه با دریافت مجوز ۲ واحد دیگر، ظرفیت تولید در استان افزایش و میزان بیشتری از نیاز استان تولید و تامین خواهدشد.

۲۳ کرونای منفی در مقابل یک مثبت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی هم با اشاره به اینکه علاقه‌ چندانی به نگاه آماری نسبت به کرونا ندارد، گفت: تاکنون نتیجه ۲۴ آزمایش از افراد مشکوک به کرونا در استان مشخص شده که ۲۳ مورد منفی بوده و تنها مورد مثبت نیز با بهبودی کامل ترخیص شده‌است.

جواد آقازاده افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، ۸۵ مورد مشکوک  در آذربایجان‌غربی شناسایی شده که روند آزمایش آنان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: آزمایش ۶۱ نفر دیگر از افراد مشکوک نیز در آینده اعلام خواهد شد که مطمئن هستیم بخش قابل توجهی از آنان، منفی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مبادی ورودی آذربایجان‌غربی برای جلوگیری از شیوع کرونا کنترل می‌شود، بیان کرد: باید برای مدتی از اسکان آزادانه افراد غیربومی جلوگیری شود تا همچنان این استان در ردیف استان‌های تمیز از لحاظ کرونا باقی بماند.

همکاری مردم، لازمه تداوم وضعیت مناسب استان 

سخنگوی کمیته مدیریت پیشگیری و مبارزه با کرونا در آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همراهی مردم و انجام اقدامات پیشگیرانه مهمترین کار برای جلوگیری از ایجاد وضع بحرانی در خصوص بیماری کروناست، گفت: وضعیت مناسب فعلی‌ استان در سایه همکاری مردم و تداوم اقدامات مبتنی بر پیشگیری ادامه ‌می‌یابد.

رسول انتظارمهدی با اشاره به منفی اعلام شدن آزمایش ۲۲ نفر از افراد مشکوک به کرونا در ‌آذربایجان‌غربی افزود: تنها یک مورد مثبت در استان وجود داشت که این فرد نیز بهبود یافته و در حال حاضر، فرد  کرونا مثبتی در استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: وضعیت کرونا در استان معمولی‌است و با وجود اینکه وضعیت فعلی، مناسب به نظر ‌می‌رسد ولی انجام اقدامات پیشگیرانه باید فعلا دغدغه اصلی مسوولان و مردم باشد.

وی بیان کرد: همه اطرافیان این فرد بیمار بهبود یافته نیز به صورت روزانه مورد رصد قرار ‌می‌گیرند و دمای بدن آنان مورد ارزیابی قرار ‌می‌گیرد که البته این کار را خود آنان انجام ‌می‌دهند و گزارش‌ها از ایشان گرفته ‌می‌شود؛ تا اینجا که جای نگرانی نداشته و مشکلی احساس نشده‌است.

وی تاکید کرد: تاخیر در تشخیص این بیماری به معنای مداخله دیرهنگام نیست و متخصصان در ارومیه به محض اینکه به تشخیص رسیدند که بیمار دارای علایم کروناست، درمان‌های معمول را شروع ‌می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ‌آذربایجان‌غربی اظهار کرد: وضعیت ماسک و محلول‌های ضدعفونی تا پایان بهمن ماه در آذربایجان‌غربی نظیر کل ایران عادی بود و به محض نیاز، برای هر فردی تامین ‌می‌شد ولی از هنگام اعلام شیوع بیماری کرونا، روند تامین این اقلام به خاطر تقاضای بسیار زیاد و اضافه نشدن عرضه با مشکل مواجه شد.

وی گفت: مشکل  اصلی در این خصوص، علاوه بر کم بودن عرضه و امکان نداشتن پاسخگویی به تقاضاها، احتکار برخی توزیع‌کنندگان و احتکار خانوادگی‌ است که البته این موارد، هر قدر هم عرضه بیشتر باشد، مشکل زاست.

وی افزود: ظرفیت همه‌گیری بیماری کرونا بسیار بالا بوده و این امر نگران کننده است که البته این روند نیز در آینده نزدیک کنترل خواهد شد.

انتظارمهدی اضافه کرد: شهروندان باید بدانند که این بیماری، حذف شدنی نیست و در جامعه نظیر دیگر مولفه‌های بیماری‌های تنفسی فوقانی و تحتانی (ریوی) باقی خواهد ماند و در فصل سرما احتمال عود آن خواهد بود. البته امیدواریم با تولید واکسن و داروی آن، این نگرانی مردم در آینده نزدیک حل شود.

اقدامات پیشگیرانه در صدر برنامه‌های مدیریت بحران کرونا در ارومیه

فرماندار ارومیه نیز که به عنوان فرماندار مرکز استان، مدیریت این شهرستان بیش از یک میلیون نفری را برای مقابله با کرونا برعهده دارد، نظیر فرمانداران دیگر شهرستان‌ها پای کار بوده و تصمیم‌های لازم را برای مقابله با شیوع این بیماری با همراهی نهادهای مسوول شهرستانی اتخاذ ‌می‌کند.

فرماندار ارومیه در این خصوص با اشاره به اهتمام ویژه همه مسوولان برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این شهر گفت: اماکن و معابر پرتردد و مناطق اطراف بیمارستانی شهر به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

علیرضا ملامحمدی‌زاده افزود: این اقدام با همراهی قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب ارتش، قرارگاه حمزه سیدالشهدا و سپاه شهدای استان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: این سم پاشی روزانه در نوبت‌های مختلف انجام می‌گیرد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: اکیپ‌های غربالگری کرونا نیز در چهار مبدا اصلی ورودی شهر ارومیه، ترمینال و همه مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ مستفر می‌شود تا در صورت نیاز، معاینه لازم صورت گیرد.

فرماندار ارومیه از برخورد با نانوایی‌ها و واحدهای صنفی دریافت‌کننده وجه نقد خبر داد و اظهار کرد: همه واحدهای صنفی موظف هستند برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق اسکناس، از کارتخوان استفاده کنند.

دیگر نهادهای مسوول نیز در این خصوص وارد عمل شده اند که از جمله اقدامات آنها ‌می‌توان به ممنوعیت اعزام اتوبوس از ‌آذربایجان‌غربی به استان‌های قم و گیلان، ضدعفونی مدارس و مهدهای کودک، ممنوعیت ملاقات بیماران در بیمارستان‌ها، تصمیم اقامه نشدن نمازهای جماعت و جمعه در شهرهای مختلف استان، لغو همه مسابقات ورزشی در همه رشته‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مدارس در همه سطوح، مهدهای کودک، کاهش ساعات کاری ادارات، بانک‌ها اشاره کرد.

آنچه که مسلم است، این است که بیماری کرونا با همراهی مردم و مسوولان و پیشگیری از حضور در مکان‌های پرتجمع قابل کنترل است که با توجه به هوشیاری مردم استان، امید ‌می‌رود که این امر نیز به انجام رسیده و سایه شوم کرونا با تدبیر مناسب از ایران و ‌آذربایجان‌غربی رخت بربندد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.