خالد رحمانی روز پنج‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: افزایش حجم ورودی به مخزن آب با بارش‌های اخیر و ذوب‌شدن برف مناطق کوهستانی بالا دست مهاباد حدود ۲۹ متر مکعب بر ثانیه نسبت به نظیر سال قبل بیشتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به شروع رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه دبی خروجی آب از سد مهاباد ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه بوده که از این مقدار ۰.۷(هفت دهم) آن برای مصرف بخش شرب شهرستان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تراز سد مهاباد، یک‌هزار و ۳۴۸ متر است که این مقدار نیز حدود پنج سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل برآورد می‌شود.  

رییس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه حجم آب پشت سد این دریاچه به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسیده، عنوان کرد: با توجه به بارش‌های بسیار خوب زمستان امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان کاهش آب سد مهاباد در مقایسه با پارسال جبران شود.

وی همچنین از شروع رهاسازی آب از مخزن سد مهاباد در ۲ روز گذشته خبر داد و گفت:  اولین مرحله رهاسازی آب به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب شروع و تا ۳۵ روز آینده ادامه خواهد داشت. 

رحمانی با اشاره به اینکه امسال ۳۴ چاه غیرمجاز با دستور مستقیم مراجع قضایی در مهاباد پلمب شده است، اظهار داشت: انسداد تکلیفی چاه‌های غیرمجاز این شهرستان امسال ۸۵ حلقه تعیین شده ولی با توجه به شرایط آب و هوایی تاکنون موفق به انسداد کل سهمیه خود نشده‌ایم.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۶۴ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آنها ۶۸.۵ میلیون متر مکعب است.

در ادامه این جلسه اعضای شورای حفاظت از منابع آبی در خصوص سهمیه بخش کشاورزی از سد مهاباد و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف آب مصرفی با تداوم اجرای طرح‌های آبیاری تجمیعی و خرده‌مالکی بحث شد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیرپوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.