ناصر پهلوانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محموله شامل ۲ هزار عدد والور خوراک‌پزی است که با استفاده از سه دستگاه خودرو سنگین به مناطق زلزله‌زده خوی ارسال شده و به‌زودی بین مردم این منطقه توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: اولین محموله کمکی از این شهرستان نیز اوایل هفته جاری در قالب سه کامیون حاوی ۳۶۰ تخته چادر امدادی و یک دستگاه آمبولانس از این شهرستان به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون یک تیم ۱۰ نفری واکنش سریع هلال‌احمر این شهرستان در مناطق زلزله‌زده «قطور» در حال کمک‌رسانی به مردم این مناطق است.

مسوول امداد و نجات هلال احمر مهاباد گفت: ارسال کمک‌های مردمی، محموله و اقلامی کمکی و داوطلبان عضو هلال احمر در صورت درخواست و نیاز به مناطق زلزله‌زده ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: ۱۷۰ امدادگر در هلال‌احمر این شهرستان فعالیت می‌کنند که در قالب ۳۲ تیم امداد و نجات ساماندهی شده‌اند و بیش از ۸۰۰ نفر داوطلب در دوره‌های عمومی و تخصصی امداد و نجات شرکت کرده‌اند که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه با این جمعیت همکاری می‌کنند.

روز یکشنبه، چهارم اسفندماه، ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه‌ای نسبتا شدید لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که منتاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.