زلزله نخست که در ساعت ۹:۲۲ به پیوست، مسوولان استانی بی‌درنگ به مناطق زلزله‌زده رفتند و برآورد اولیه را استاندار آذربایجان‌غربی در میانه راه به خبرنگاران اعلام کرد؛ علاوه بر ۱۷ تیم هلال احمر استان تا حدودی همه آنهایی که کاری می‌توانستند برای زلزله‌زدگان انجام دهند، در صحنه بودند و استاندار پیش‌قراول آنان به شمار می‌رفت. 
مردم «قطور» کم‌وبیش امدادگران را در کنار خود می‌دیدند و مطمئن بودند که قبل از سیاهی شب، چادر و اقلام امدادی به دست آنان خواهد رسید؛ حضور مسوولان هم مکمل نقش‌آفرینی امدادگران بود و وقتی خبر برگزاری ستاد بحران شهرستان با حضور شخص استاندار در میان مردم منطقه پیچید، خیلی‌ها در هوای سرد به کمک مسوولان دلگرم شدند. 
تامین نیازهای زلزله‌زدگان شامل چادر و اقلام امدادی و مواد غذایی در جلسه ستاد بحران مورد بررسی قرار گرفته بود و استاندار بلافاصله وعده داد که قبل از تاریکی شب، همه این اقلام به دست زلزله‌زدگان برسد که اینگونه هم شد.
سعید رهبر سوره، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی از توزیع ٧٧۵ دستگاه چادر در بین زلزله‌زدگان بخش قطور خبر داد و گفت: همچنین حدود سه هزار تخته پتو، بیش از یکهزار بسته غذایی ٧٢ ساعته و سایر اقلام ضروری به این مناطق ارسال شد.
وی تاکید کرد: سایر اقلام شامل موکت، ست ظروف، والور، کنسروجات، فانوس، پودر لباسشویی، لبنیات، قند و چای کیسه‌ای نیز به مناطق ارسال شده‌است.
وی اضافه کرد: هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با هدف امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده از نخستین ساعات وقوع زلزله در آماده‌باش کامل قرار گرفت و امدادگران همواره در تکاپو برای همدردی با مردم زلزله‌زده بودند.
هنوز خستگی سفر از تن مسوولان آذربایجان‌غربی بیرون نیامده بود که زلزله دوم خوی در ساعت ۱۹:۳۰ در مکانی دیگر و در زرآباد به وقوع پیوست و مسوولان و به ویژه مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌غربی بار دیگر عزم رفتن کردند تا اینبار با مردم «زرآباد» همدرد کنند. 
اظهار همدردی رییس‌جمهوری
 پس از اعزام هشت تیم از امدادگران هلال‌احمر به منطقه زرآباد تماس تلفنی محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری با استاندار آذربایجان‌غربی نیز دلگرم‌کننده بود. 
«واعظی» حامل پیام همدردی حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به زلزله‌زدگان بود و بر اساس آنچه که «محمدمهدی شهریاری» بیان کرده، جزئیات امدادرسانی بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی مرور شده‌است تا رییس‌جمهوری مطمئن شوند که مشکلی در امدادرسانی وجود ندارد. 

«واعظی» پس از این تماس تلفنی به نمایندگی از رییس‌جمهوری طی یادداشتی در اینستاگرام از دستگاه‌های ذیربط خواستم تا در کوتاه‌ترین زمان نسبت به برآورد خسارت‌ها و بازسازی این منطقه اقدام کنند.

او ادامه داد: در این تماس تلفنی دستور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مبنی بر تسریع در روند امدادرسانی و ارائه خدمات به زلزله‌زدگان را ابلاغ کردم؛ از دستگاه‌های ذیربط خواستم تا در کوتاه‌ترین زمان نسبت به برآورد خسارت و بازسازی این منطقه اقدام کنند؛ آنان نیز گزارشی را از وضعیت منطقه و روند امداد رسانی ارائه دادند.

یکی دیگر از جلوه‌های همدردی مسوولان با ملت ایران نیز گزارش‌هایی بود که مدام از طریق رسانه‌ها در خصوص امدادرسانی به زلزله‌زدگان مخابره می‌کردند و نگرانی هموطنان در سایر مناطق با این خبرها فروکش می‌کرد.
به گزارش ایرنا خوی در روز گذشته ده‌ها بار لرزید اما جلوه‌های همدردی مسوولان و امدادگران با مردم منطقه هزاران بار تکرار شد. 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.