اردلان محمدپور روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این امواج از بامداد امروز وارد منطقه شد و تا روز جمعه به فعالیت خود در مناطق شمالی و جنوب‌غربی استان ادامه می‌دهد اما اوج بارش‌ها در عصر امروز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این امواج باعث افزایش ابر، وزش تندباد و کولاک برف در محورهای کوهستانی می‌شود، بیان کرد: بعد از پیرانشهر بیشترین سرعت تندباد در مهاباد با سرعت ۶۱ کیلومتر در ساعت (۱۷ متر در ثانیه) ثبت شد.

وی اضافه کرد: با ورود این امواج از سوز سرمای هوا کاسته شده است به‌طوری در شبانه‌روز گذشته به طور میانگین دمای هوای استان پنج تا ۶ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد و این روند تا پایان هفته جاری همچنان ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: طی شبانه‌روز گذشته تکاب و چالدران با حداقل دمای منفی ۱۳ درجه سانتی‌گراد سردترین شهرهای استان بود و این در حالی است دمای این ۲ شهر در ۴۸ ساعت قبل به منفی ۲۱ درجه سانتی‌گراد رسیده بود. 

«محمدپور»، اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای سه درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهر استان بود و دمای هوای ارومیه بین منفی ۹ و صفر درجه سانتی‌گراد و هوای مهاباد نیز بین منفی چهار و صفر درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

طبق اعلام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد کولاک شدید در گردنه‌ها و مسیرهای کوهستانی این شهرستان ضمن کاهش دید افقی تردد خودروها را با مشکل مواجه کرده است.

اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.