رزاق حسن‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری زمستانی پرندگان با مشارکت سه تیم پرنده‌نگری در هفت تالاب و منابع آبی این شهرستان انجام شد.

وی اضافه کرد: بیشترین فراوانی پرندگان سرشماری شده مربوط به گونه «خودکا» با بیش از ۱۵ هزار قطعه، «اردک سرسبز» با سه هزار قطعه، «کاکایی ارمنی» و «سرسیاه» با ۲ هزار قطعه، «چنگر» با یکهزار و ۵۰۰ قطعه و «اردک سرحنایی» با یک‌هزار قطعه است.

وی افزود: در این سرشماری بیش‌از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی مختلف از جمله عقاب تالابی، فیلوش، اردک نوک‌پهن، قوی فریادکش، غاز خاکستری، لک‌لک، چنگر نوک‌سرخ، خروس‌کولی‌ دم‌سفید، اردک ارده‌ای و سایر گونه‌ها شمارش شد.

معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این سرشماری در تالاب‌های بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، سد انحرافی «یوسف‌کند»، دریاچه مخزن سد مهاباد و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در حوزه این شهرستان شامل تالاب‌های «گروس»، «داشخانه» و «قوپی‌قازان» انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده در تالاب‌ بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شمارش شد، افزود: به دلیل بارش برف و یخ‌زدگی منابع آبی این شهرستان در موقع این سرشماری، بسیاری از پرندگان مهاجر به مناطق جنوبی کوچ کرده بودند.

وی اظهار داشت: سال گذشته در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در تالاب‌های این شهرستان، ۵۰ هزار بال از ۳۹ گونه انواع پرنده ثبت و مشاهده شد.

وی بیان کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف سرشماری است.

حسن‌پور گفت: پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.