بهنام شهدی روز دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات سیب استان اضافه کرد: به همین منظور هیاتی از تجار استان برای بازاریابی و معرفی ارقام مختلف سیب به برخی از کشورهای آسیایی اعزام شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین به زودی هیاتی از تجار کشورهای آمریکای لاتین برای خرید سیب به آذربایجان‌غربی سفر می‌کند تا بخشی از سیب استان را به بازارهای این کشور وارد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تعرفه و درجه‌بندی سیب‌های صادراتی از جمله موانع صادرات سیب استان بوده و این موانع و مشکلات به وزارت صمت ارسال شده‌است که امیدواریم با مساعدت وزیر این مشکلات رفع شود.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است به طوری که ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد و چرخ‌های اقتصادی آن با کشاورزی می‌چرخد؛ این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشورهای همسایه دارد اما تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی محصول سیب استان همواره با مشکلات صادرات مواجه بوده‌است.

باغداران آذربایجان‌غربی امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌است و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

سالانه به طور میانگین یکهزار هکتار باغ سیب در استان احداث و با باغ‌های نامرغوب و فرسوده جایگزین می‌شود و این در حالی است که ۱۱۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار ۱۰۲ هزار هکتار بارور بوده و بیش از نیمی از آن به این محصول پرآب‌بر اختصاص یافته‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.