سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بارش‌های مناسب باران در آبان‌ماه امسال به ویژه بارش‌هایی که در مناطق مرتفع منطقه و سرشاخه‌های سیمینه‌رود صورت گرفت، آب در این رودخانه با یک ماه تاخیر در مقایسه با سال گذشته جاری شد.

آوات بازیار افزود: هم‌اکنون آب وارد حوضه آبریز بوکان شده است و برخی از شهروندان برای دیدن جریان آب در بستر سیمینه‌رود به «بوستان ساحلی» که در حاشیه این رودخانه قرار دارد، می‌روند.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد از سال ۱۳۸۵ تاکنون رودخانه پر آب سیمینه‌رود از حالت دائمی خارج و به رودخانه فصلی در چند سال اخیر تبدیل شده‌است.

وی با بیان اینکه آب جاری شده در این رودخانه هم‌اکنون به طرف اراضی پایین‌دست بوکان و شهرستان میاندوآب جاری شده است، افزود: با پرشدن بستر رودخانه سیمینه‌رود و سیراب شدن آن امید می‌رود که آب رودخانه از طریق کانال احداث شده برای تالاب «قره‌گول » به این تلاب فصلی رسیده و در ماه‌های آینده شاهد آبگیری آن باشیم.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های منطقه مهاباد، سقز، بانه و کردستان عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

این رودخانه از جنوب شهرستان میاندوآب گذشته و پس از آنکه زمین‌های فراوانی را در محدودهٔ این شهرستان آبیاری کرد به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

طول سیمینه‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن در محل داشبند ۲ هزار و ۹۰ کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ مترمکعب است.

بوکان مابین ۲ رودخانه سیمینه و زرینه‌رود در جنوب استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.