محمد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی آن، عملیات رهاسازی آب از سد مخزنی شهید بوکان از امروز آغاز شده است. 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی به واسطه رهاسازی و تشدید جریان آب در مسیر زرینه‌رود، مردم در مدت زمان رهاسازی از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری و موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه کشاورزان منطقه از برداشت سهم آب دریاچه در طول مسیر برای مصارف زراعی خودداری کنند.

زرینه‌رود با طول ۳۰۲ کیلومتر یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب کشور می‌باشد که از کوه‌های چهل چشمه در سقز سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شهرستان‌های بوکان، تکاب، شاهین‌دژ و میاندوآب در جنوب دریاچه ارومیه با تشکیل یک دلتای وسیع به عرض حدود ۱۰ کیلومتر در مراتع باتلاقی تالاب قره قشلاق به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رهاسازی آب ۲ سد بوکان و شهرچای ارومیه از امروز به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است؛ قرار است در این مرحله که نخستین دور رهاسازی آب از سدهای اقماری به دریاچه ارومیه است، در مجموع ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه برسد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است ۶۹ میلیون مترمکعب از سد بوکان و ۴۵ میلیون مترمکعب از سد شهرچای ارومیه به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شود.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان‌غربی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.