کامیار داهیم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت هوشیاری بیشتر پرورش‌دهندگان طیور، اضافه کرد: با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم‌ها در کریدورهای پروازی کشور، امکان فعالیت ویروس وجود دارد و بر همین اساس باید اصول امنیت زیستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با سازمان دامپزشکی کشور انجام شده تا در صورت تمایل واحدهای مرغ مادر و تخمگذار، طرح واکسیناسیون علیه این بیماری در آنها انجام شود.

«داهیم» در توصیه به مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور استان، گفت: لازم است تا به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: دقت شود تا انبار دان و سالن پرورش برای پرندگان مهاجر غیرقابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد؛ ضمن اینکه ریخت‌وپاش دان، رهاسازی کود در محوطه، وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از رفت‌وآمد غیرضروری در واحدهای پرورش طیور ضروری است، گفت: تردد در صورت لزوم باید با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شود و تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان ) الزامی است.

«داهیم» اظهار داشت: حوضچه ضدعفونی در ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها فعال نگه داشته شود و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون مورد توجه قرار گیرد؛ تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی‌کننده نیز نباید فراموش شود.

وی با تاکید بر ضدعفونی کردن خودرو حمل تخم‌مرغ، کارتن تخم‌مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه یا بارگیری در مبدا، اظهار داشت: در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم‌مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

وی اضافه کرد: از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیرواحد شخصی خودداری شده و ترتیبی اتخاذ شود تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی از پرورش‌دهندگان طیور خواست تا از ورود پرنده جدید به واحد (به ویژه در مزارع مرغ مادر) تا اطلاع ثانوی خودداری و از خریدوفروش پرندگان زنده از میادین دام و پرندگان شکاری اجتناب کنند.

آذربایجان‌غربی در مسیر پرواز و مهاجرت پرندگان قرار گرفته است و یکی از ۶ مسیر پروازی برای پرندگان مهاجر از این استان می‌گذرد؛ هرساله با فرا رسیدن فصل سرما پرندگان از عرض‌های شمالی به امید یافتن دان و آب به این منطقه پرواز می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.