بهروز عمرانی روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: این بخش از مطالعات فرهنگی مربوط به صدور مجوزهای اقامتگاه بوم‌گردی، گردآوری و انتشار مطالعات زبان شناسی و گویش‌ها و همچنین نظرات کارشناسی و صدور مجوز برای تعیین عرصه حریم آثار و محوطه های تاریخی است.

وی اظهار داشت: حداقل ۵۰ درصد هزینه های مربوط به آموزش و احیای هنرهای سنتی در حال فراموشی، تهیه اطلس باستان شناسی شهرهای استان و چاپ و نشر مردم نگاری‌های انجام شده شهرستان‌های استان از سوی دولت پرداخت می شود.

وی با اشاره به بازدید خود از تپه اهرنجان سلماس بیان کرد: این اثر مهم باستانی به شدت آسیب دیده‌ و تعیین عرصه و حریم آن از ضروریات است.

به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی دارای یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم‌اکنون نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.