جلیل جباری روز سه‌شنبه در یک گفت و گوی خبری با عنوان (در مسیر توسعه) با اشاره به اینکه رتبه استان از نظر گردشگری با توجه به بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است افزود: این عنوان براساس عملکرد فعالیت‌های نوروزی و تابستانی، ارزیابی‌ها و پارامترهای مورد نظر و همچنین با توجه به برگزاری آیین‌ها و ضریب اشغال هتل‌ها و تخت‌ها و بازدید از موزه‌ها مشخص شده است.

وی با انتقاد از نظام آماری در کشور گفت: اقامت مسافران در خانه‌های سازمانی، منزل اقوام و مراکزی غیر از مراکز تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی و همچنین اتراق در کنار بوستان‌ها، نظام آماری ما را از نظر تعداد دقیق ورود گردشگران دچار مشکل کرده است. 

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه سال جاری ۱۰۴ هزار نفر مسافر در هتل‌های چهار و پنج ستاره تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی استان اقامت داشته‌اند افزود: این رقم در سال گذشته ۶۶ هزار و ۶۰۰ نفر بود که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۶۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جباری اظهار داشت: این میزان در مهمانپذیرها با ۵۷ هزار اقامت، ۲۰ درصد افزایش و در هتل آپارتمان‌ها نیز با ۴۷ هزار اقامت، ۴۷ درصد نشان می دهد.   

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان  اینکه از سال ۹۷ اقامت در واحدهای بوم گردی در استان آغاز شده است افزود: اقامت در واحدهای بوم گردی  ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و این افزایش ۱۰۰ درصدی نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاری در این بخش نتیجه بخش بوده و چرخ گردشگری استان را به حرکت درآورده است.

 آذربایجان‌غربی دارای بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قرهکلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غارسهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

۸۱۳۵/6185/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.